VW vil gøre sig fri af søgeord

En stadig større afhængighed af søgeord skal imødegås ved at stramme op på egne medier, mener Volkswagen, der ikke er bange for at afprøve nye metoder.
Zandra Damsgaard

Hos Volkswagen i Danmark går en tredjedel af markedsføringsbudgettet til annoncering på internettet i bred forstand. Heraf er den største post ubestridt søgeord.

”Søgeord er den største post online, fordi det er et langt, sejt træk over hele året. Hver gang vi laver en kampagne, opdaterer vi søgeordene, så det hele hænger sammen,” siger marketingchef Jesper Stoltenberg-Mathiesen til MediaWatch.

I håb om at trappe udgifterne til søgeordsmarkedsføring ned, har den danske bilimportør sat alle sejl ind på opdatering og effektivisering af sin egen hjemmeside. Men det tager tid, fortæller marketingchefen.

”Man kunne ønske sig en verden, hvor vi ikke bruger søgeordspenge på produktkampagner, men på tiltag. Det sker hverken i år eller næste år, men vi prøver konstant via teksterne på hjemmesiden. Vi har nogle muligheder for at gøre siderne kundevenlige, og hvis de er kundevenlige, er de også Google-venlige.”

Skal hente erfaring
Den øgede onlineindsats er et produkt ikke bare af tiden, men af et ønske om til stadighed at teste nye platforme.

”Vi evaluerer løbende, hvad vi kan gøre bedre i morgen end i dag. Vi er blandt andet kommet frem til, at vi hvert år er nødt til at afsætte midler til at prøve nogle ting af. Så kan vi tage 50.000 ud og prøve kræfter med for eksempel ’online gaming’ og måle på det. Nogle ting går godt og nogle går ikke så godt, men vi vil gerne gøre os erfaringerne,” fortæller Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

I øjeblikket tester Volkswagen ’affiliate marketing’, og tidligere var mobilmarkedsføring på programmet. Det havde man ikke den store succes med dengang, men bilimportøren er ikke bleg for at gøre forsøget igen inden for en overskuelig fremtid.

”Man er nødt til at prøve det for at få viden om, hvordan det fungerer. Det er ikke så vigtigt for os, om nu markedet er klar, men at vi lærer noget. Hvis markedet så også er klar, er det bare godt,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

De erfaringer, Volkswagen gør sig på det danske marked, tager han efterfølgende med til hovedkontoret i Tyskland.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også