Internet slår dagblade af annoncetronen

Med en femtedel af det samlede reklamemarked har internettet for første gang overhalet dagbladene og står nu som landets største annoncemedie.
Zandra Damsgaard

Rollerne er byttet om på det danske reklamemarked, hvor internettet i 2008 stod for 21 pct. af det samlede reklameforbrug, mens dagbladene måtte tage til takke med 19 pct.

I 2007 lød procentsatserne på henholdsvis 17 og 22 pct.

Det viser reklameforbrugsundersøgelsen ”Det Danske Reklamemarked 2008” fra Dansk Oplagskontrol.

Øverst på podiet står altså for første gang internettet, mens dagbladene må se sig henvist til en andenplads skarpt forfulgt af lokale og regionale ugeaviser med 18 pct. af markedet og tv med 17 pct.

Det samlede danske reklameforbrug inklusive omkostninger til bureauer og til andre markedsføringstiltag lød sidste år på 27,63 mia. kr., hvilket var 241 mio. kr. eller 1 pct. mindre end i 2007.

Heraf udgjorde den reelle annonceomsætning, altså indrykningen i medierne, godt halvdelen.

Internet er kongen
Mens stort set alle andre medier gik tilbage, voksede internettet som annonceplatform med hele 17 pct. fra 2007 til 2008, alt imens dagbladene i samme periode tabte mere end 15 pct. af deres samlede reklameomsætning.

Annonceomsætningen på internettet nåede sidste år 2,926 mia. kr., og det var 191 mio. kr. mere, end dagbladene fik skrabet ind, og 424 mio. kr. mere, end internetmedierne kunne skrive på årsopgørelsen i 2007.

På internettet trak søgeordsannoncering og bannerreklamer den største del af læsset, begge med pæne vækstrater, mens markedet for jobannoncer ikke overraskende fladede ud i takt med konjunkturen.

De trange tider har derimod betydet en nærmest eksplosiv vækst for søgeordsannoncering, som på blot et år har trukket hele 43 pct. flere annoncekroner til og nu med en samlet omsætning på 788 mio. kr. så småt haler ind på bannerreklamerne.

Ud over internettet nød de mindre kategorier ”outdoor” og ”biograf” fremgang i det forgangne år, hvor dagblade og radio blødte mest.

Dropper medierne
Selvom annoncørerne skar ned på deres samlede reklameforbrug i 2008, gik de øjensynligt i højere grad uden om medierne og flyttede i stedet en del af midlerne over til andre kommercielle aktiviteter som for eksempel e-mails og husstandsomdelte tryksager. Omsætningen på disse aktiviteter voksede nemlig med 4,6 pct. til 8,587 mia. kr.

Bureauerne måtte formentlig af samme grund vinke farvel til knap 5 pct. svarende til mere end en kvart milliard af deres indtægter i 2008.

Det danske reklamemarked adskiller sig i øvrigt fra både det norske og det svenske, hvor dagbladene fortsat sidder tungt på annoncekronerne med markedsandele på henholdsvis 45 og 33 pct.

Internettets andel udgør til sammenligning 12 pct. i Norge og 18 pct. i Sverige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også