Hertz: TV 2 News fordobler overskud

Nye annoncører, øget penetration og besparelser, der slår igennem, gør TV 2 News til et potentielt guldæg for TV 2 i 2009.
Michelle From Hoxer

I 2008 gav TV 2 News et overskud på cirka 20 mio.kr., men nyhedskanalen regner med at øge det tal til 35-40 mio.kr. i år. Det afslørede Mikkel Hertz i går under en paneldebat med Anders Krab-Johansen og Ulrik Haagerup på konferencen ”Nyheder i nuet”.

”Sidste års afskedigelsesrunde, som var en del af hele TV 2’s spareplan kommer til at slå igennem i år, men det giver kun en lille del af det overskud, vi forventer. En tredjedel af det overskud, vi forventer, kommer nemlig fra nye kommercielle partnere,” siger Mikkel Hertz, som kan fortælle, at SAS er blandt de nye disse nye annoncører, der skal give omkring syv mio.kr. til nyhedskanalen. 

Foruden de nuværende Mercuri Urval, TDC og Hewlett-Packard, har elselskabet DONG, Skandinavisk Motor Company (SMC) samt en endnu unavngiven syvende annoncør indgået aftale med TV 2 News. De såkaldte kommercielle partnere får alle brancheekslusivitet, når de reklamerer på TV2 News.

Stor annoncørinteresse
Mikkel Hertz fortæller, at nyhedskanalen især satser på annoncering indenfor områderne luftfart, energi, rekruttering og automobil.

"Det handler om, at vi ønsker en reklameflade, der klæder indholdet på kanalen. Derfor vil vi hellere reklamere for en bank end hakket kød," siger han og tilføjer, at det indtil videre ikke har været svært for kanalen at finde annoncører, dog med undtagelse af den finansielle sektor.  

I forhold til penetration er TV2 News gået fra en placering i den fulde pakke til at ligge i mellempakken og dermed nå ud til flere kunder. Mikkel Hertz forklarer, at kanalenforventer øgede kabelindtægter herfra i 2009, men at det afhænger af, hvilke aftaler de får hjem gennem Boxer. På parabolsiden har kanalen en eksklusivaftale med Viasat, men vil i løbet af dette år arbejde på at komme igennem til Canal Digitals kunder.

Mikkel Hertz fortæller desuden, at det eneste, han ser, der kan ændre de økonomiske forventninger til 2009 vil være store, uforudsete begivenheder.

”De store begivenheder over længere tid er selvfølgelig dyre og kan ændre budgettet. Som for eksempel Anders Foghs Nato-toppost, der kostede ekstra sendefaciliteter,” siger han.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også