Emborg: Avisen.dk får gravergruppe

Tidilgere politisk redaktør på Politiken, Rasmus Emborg, ser frem til at stå i spidsen for Avisen.dk, der skal sætte nye standarder for netjournalistikken.

Avisen.dk går efter sommerferien i luften som netavisen, der skal sætte fokus på lønmodtagernes arebjedsliv. I går blev Rasmus Emborg, der igennem mange år har arbejdet på Politiken bl.a. som politisk reporter og redaktør, udnævnt som chefredaktør og direktør for netavisen, som A-pressen købte aktiemajoriteten i for få måneder siden.

Hvorfor har du valgt at stoppe på Politiken?

"Det er ikke et fravalg af Politiken, hvor jeg har haft mange gode år. Men jeg fik et tilbud om at stå i spidsen for et spændende projekt, som passer godt ind i mediebilledet lige nu, og det kunne jeg ikke sige nej til."

Hvad ser du mest frem til?

"Jeg ser frem til at sætte nye standarder for netjournalistikken. Reelt set kommer jeg til at stå i spidsen for den første faste gravergruppe, der er set på et netmedie. Journalisterne på Avisen.dk får bedre tid til at lave deres historier end journalisterne på andre netmedier, og målet er at få den journalistiske standard fra papiravisen ind på nettet."

Hvad bliver den største udfordring for dig i dit nye job?

"Min første store opgave bliver at sammensætte et stærkt hold af journalister, der kan føre vores vision for avisen.dk ud i livet. Derefter handler det først og fremmest om at lede redaktionen som et slags journalistisk værksted, der konstant leverer stærke, dagsordensættende nyheder og nyttige guides til lønmodtagerne. De gode historier er forudsætningen for, at vi kan tiltrække læsere og på lidt længere sigt gøre Avisen.dk til en god forretning."

Hvordan skal Avisen.dk adskille sig fra andre medier, der også dækker lønmodtageres arbejdsliv?

"Arbejdslivsstoffet bliver generelt dækket meget vilkårligt. Meget ofte er der tale om systemhistorier og organisationshistorier. På Avisen.dk skal det være mere vedholdende, vedkommende og brugerorienteret. Arbejdsliv kan og skal defineres bredt - især idag, hvor grænserne mellem arbejdsliv og privatliv udvandes - og Avisen.dk skal være det medie, hvor læserne er garanteret gode, vedkommende historier på området. I forhold til fagbladene vil vi desuden adskille os ved at være et uafhængigt, kommercielt medie."

Flere undersøgelser peger på, at netaviser er afhængige af et printmedie for at få gennemslagskraft hos målgruppen. Hvordan vil I sikre Avisen.dk gennemslagskraft?

"Det er selvfølgelig en af de helt store udfordringer. Vi har den fordel, at vi kan ramme vores målgruppe meget direkte med nyheder og guides, som lønmodtagere kan identificere sig med. At vi ikke har et printmedie - eller en tv-station - at læne os op ad, betyder også, at vi ikke har en 'storebror' at tage hensyn til. På Avisen.dk kommer de bedste historier direkte på nettet. Samtidig ser jeg en stor styrke i partnerskabet med Freeway, der er gode til at genere trafik på deres sites."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også