Lang vej endnu for Mecom

Selvom den værste feber har lagt sig hos Berlingske-ejeren Mecom, er der endnu lang, lang vej til helbredelse, om overhovedet muligt, vurderer medieanalytiker.
Zandra Damsgaard

Panikken er ovre, men krisen består. Sådan lyder medieanalytiker Henrik Schultz’ (foto) reaktion på det særdeles forsinkede årsregnskab fra den britiske mediekoncern Mecom.

Henrik Schultz, som i dag er ansat i det unge norske værdipapirselskab Argo Securities, lader sig ikke forfærde af Mecom-regnskabet, selvom koncernens værdi er dalet til frysepunktet og bundlinjen styrtbløder.

Men positivt kan man heller ikke kalde det.

”Den mest panikagtige del af krisen er nok overstået, men det bliver benhårdt arbejde det næste års tid til halvandet. Bankernes nye og væsentligt hårdere betingelser, først og fremmest omkring rentebetalinger og klausuler, er nogle barske betingelser at operere videre på,” siger medieanalytikeren til MediaWatch.

Ro til planlægning
En stribe banker har omkring 4,8 mia. kr. til gode hos Berlingske-ejeren, som i dagens regnskab løfter sløret for et aktionærtilsagn om tilførslen af godt 1,1 mia. kr. ved en aktieemission. I så fald forlænger bankerne Mecoms kreditaftaler indtil 2013.

Det har fået Berlingske Medias adm. direktør Lisbeth Knudsen til at tale om arbejdsro, og Henrik Schultz er tilbøjelig til at give hende ret:

”Nu har man ro til at begynde at lægge nogle lidt andre planer i stedet for at frygte for sin eksistens hver dag. Det er langt fra en blankocheck til at begynde at udvikle nye spændende ting, men man kan begynde at planlægge mere fornuftigt.”

Forfejlet strategi
Mens man i Berlingske-koncernen trækker vejret lidt lettere, er der imidlertid grund til selvransagelse hos Mecom med David Montgomery i spidsen.

”Årsregnskabet repræsenterer på mange måder en endelig erkendelse af, at den oprindelige strategi var helt forfejlet. Nu må man så kigge fremad og få det bedst mulige ud af det, men det er hårdt – markedet bliver endnu dårligere for medierne, og rentebetingelser er benhårde,” forklarer Henrik Schulz.

Han undrer sig over, at David Montgomery endnu sidder i sin efterhånden vakkelvorne direktørstol:

”Lad os nu se på sigt, om Montgomery overlever det. Man må sige, at det har været en fallit af hans strategi, men det kan selvfølgelig også netop være derfor, at det er ham, der skal redde det!”

En branchesag
Mecoms fremtid vil Henrik Schultz ikke spå om, men hvad Berlingske Media angår, er han ikke i tvivl om, at der må ske noget radikalt. For selvom koncernen klarer sig igennem krisen, rækker problemerne langt videre end som så.

”Det her er et brancheproblem. Jeg mener stadigvæk, at strukturen er uhensigtsmæssig i branchen såvel som hos Berlingske, og jeg har svært ved at se, at en konjunkturforbedring alene skulle kunne få den danske bladbranche tilbage,” lyder dommen.

Lukninger og konsolideringer kommer man ikke uden om, men grundlæggende handler det ifølge Henrik Schultz om, at den danske mediebranche skal lære at samarbejde:

”Der er nogle udfordringer, som branchen kun kan løse samlet. Et enkelt mediehus kan ikke løse det – Berlingske alene kan ikke diktere en ny konkurrencesituation og et nyt prisparadigme i forhold til annoncører.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også