Riis: Oplagscut koster kun få læsere

Mens MetroXpress har hævet sit oplag, er 24timers skåret 26 procent i forhold til marts sidste år. Men læserne er blevet, forklarer Søren Riis.
Michelle From Hoxer

Siden marts sidste år er oplaget for 24timer faldet med cirka 26 pct. Til gengæld er læsertallet ifølge adm. direktør Søren Riis "kun" faldet med 10 pct.

Og det er først og fremmest forholdet mellem oplag og læsere, der er interessant for gratisaviserne, forklarer direktøren for MetroXpress, der både ejer MetroXpress og 24timer (sammen med JP/Politikens Hus og A-pressen). Gratisavisernes regulering af oplaget hverken kan eller skal ses i sammenligning med dagbladenes oplagsnedgang.

”Hvis vi kan skære i oplaget og samtidig kan beholde samme læsertal, så vil vi selvfølgelig gøre det,” siger Søren Riis, som dermed ikke vil afvise, at 24timers oplag svinder yderligere, hvis den geniale forretningsmodel åbenbarer sig.

Målet med 24timer er at ligge på et læsertal mellem 400.000-450.000, men tryk og distribution er en kostbar affære, og derfor ser Søren Riis gerne, at den enkelte avis får flere læsere. I marts sidste år havde avisen 450.000 læsere, mens læsertallet i marts 2009 ligger på 414.000.

Søren Riis forklarer, at både oplagstal og læsertal var højere, dengang avisen stadig blev husstandsomdelt. Men siden MetroXpress overtog hovedejerskabet af 24timer er oplaget trappet langsomt ned for at finde et lejde mellem oplag og læsertal, der både kan betale sig for avisen og for annoncørerne.

”Vores plan var oprindeligt, at MetroXpress skulle være den største gratisavis herhjemme og 24timer nummer tre, men efter Urbans drastiske oplagssænkning ser det ud som om, 24timer bliver nummer to i stedet. Og det har vi det selvfølgelig fint med,” siger Søren Riis.

Han peger desuden på sæsonudsving som skoleferier og lignende som faktorer, der kan have synlig betydning for oplagstallene for den enkelte måned. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også