Politiske skandaler sælger ikke aviser

Formiddagsaviserne behøver ikke at 'turde hvor andre tier', når det gælder politiske skandaler. Læserne er nemlig ligeglade.
Tine Brødegaard Hansen

Ekstra Bladets slogans som 'Velkommen på forsiden' og 'Find dig i Ekstra Bladet eller find dig i hvad som helst' sigter mod, at hyklere og svindlere bliver hængt op på deres handlinger af den frække formiddagshund.

Men hvis hykleren er en politiker, skal der meget store skandaler til, og helst i den kulørte eller ekstraordinære afdeling, før at det sælger som forsidestof. Det samme gør sig gældende for B.T., ifølge avisernes respektive chefredaktører.

"Når vi bringer politik på forsiden, er det ikke, fordi det sælger, men fordi det er en vigtig historie," siger Bent Falbert.

Bendt Bendtsen er ikke en kioskbasker
Ved statsministerskiftet lagde B.T. vægt på at trække de storpolitiske begivenheder ned i øjenhøjde med læserne.

"Når vi skal sælge på politik, gælder det om at bruge identifikation og at være forholdsvis sympatisk indstillet, hvor Ekstra Bladet sælger på at være imod," siger chefredaktør Peter Brüchmann.

Men hvis det politiske stof bliver ekstremt brandfarligt, giver B.T. det chancen på forsiden.

"Vi har ikke haft Bendt Bendtsen på forsiden i forbindelse med kritikken af hans jagtture, for politiske afsløringer sælger først, når sagen bliver stor nok."

Det var B.T.'s afsløring af tidligere Farum-borgmester Peter Brixtofte et eksempel på.

"På førstedagen solgte den historie ikke meget, men som den voksede og blev fulgt af andre medier, kom der salgsrul i den. Det skyldes også, at Brixtofte favnede mere end det rent politiske, han var også en medieperson. Lars Løkke Rasmussen og Bent Bendtsen bliver primært opfattet som politiske personer," siger chefredaktøren.

For få sexskandaler
Når politiske skandaler ikke har en nem gang som avissællerter skyldes det, at der historisk set har været for få eksempler på de politiske skandalers prototyper: sex-skandalen og magtmisbrug-skandalen. Og selv når de opstår, er de svære at sælge aviser på, siger Mark Blach-Ørsten, studieleder på Journalistisk ved Roskilde Universitet.

"Jeppe Kofoed-sagen var lakmusprøven på at forsøge at sælge aviser på en politiske sexskandale (den socialdemokratiske udenrigsordfører trak sig fra sine poster efter at have haft sex med en 15-årige pige på et påskekursus i 2008, red.). Men det gik ikke, selvom alle aviser fra Information til Ekstra Bladet sparkede til den. Danskerne bliver ikke særligt let forarget, og han kom relativt hurtigt tilbage i politik."

Avislæsere har generelt en forventning om, at medierne, også de 'gamle tabloidaviser', skal være politiske vagthunde og afdække skandaler, men den forventning hænger ikke altid sammen med købsadfærden, mener Mark Blach-Ørsten.

"De sælger mere på stof om fladskærme og kendisser, end politiske skandaler, men i mediebranchen og indadtil på avisen giver det høj kulturel kapital at afdække de politiske skandaler. Det har en langsigtet brandingeffekt som troværdig avis, der fortjener sin mediestøtte at blive citeret i andre medier, selvom den typiske avislæser ikke er særlig bevidst om, hvilket medie der har startet en historie," siger Mark Blach-Ørsten, der er i gang med et forskningsprojekt om mediedækningen af skandaler i erhvervslivet.

Han slår fast, at "system-skandaler", hvor bureaukrati forhindrer en akut behandling eller lignende, som særligt Ekstra Bladet slår sig op på, stadig appellerer bredt og formentlig fungerer bedre som kioskbaskere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også