Indirekte markedsføring ny tendens

Branding er yt – unbranding er nyt. Det mener i hvert fald Pej Gruppen, der råder annoncører til at liste deres budskab ind frem for at skrige det ud.
Zandra Damsgaard

Intet synligt logo, intet slogan og ingen direkte afsender. Muligvis betænkeligt, men ikke desto mindre vejen frem i en informationstung tid, hvor forbrugerne i stadig højere grad vælger markedsføring fra.

I hvert fald hvis man skal tro Anja Falk Gaede, trendredaktør hos Pej Gruppen, som formidler viden og inspiration om tidens tendenser til professionelle aktører inden for mode, interiør, fødevarer, medier og underholdning.

”Unbranding er en ny måde at gøre tingene på. Det er en ny tendens at undlade at overklistre alt med sit logo, men derimod gøre det modsatte, når aktiviteter og produkter skal markedsføres,” siger hun til brancheorganisationen Business Danmarks medlemsblad ’InBusiness’.

Går man med andre ord stille med dørene i stedet for at sparke dem ind, vil forbrugerne tillægge brandet større værdi og endog udvikle en større loyalitet over for det. Det kræver dog både kreativitet, mod og langsigtet tænkning fra virksomhedens side.

Skærper nysgerrigheden
Både Mini Cooper (foto) og Abercrombie & Fitch har gjort brug af den indirekte form for kommunikation, men ifølge Anja Falk Gaede kan metoden bruges af alle, som kan drage fordel af at spille på det emotionelle i markedsføringen.

”Strategien spiller på, at det er lidt hemmelighedsfuldt, hvem der står bag markedsføringen. Hemmelighedskræmmeriet gør forbrugerne nysgerrige og skærper i højere grad deres bevidsthed om brandet, end logoer placeret på de allermest lukrative steder vil gøre,” siger trendredaktøren til Business Danmark.

Først må marketingafdelingen imidlertid gøre sig risikoen for, at forbrugerne måske aldrig finder ud af kampagnens afsender, klart. Samtidig vil metoden uvægerligt give bagslag, hvis virksomheden foregiver at være noget den ikke er – og forbrugeren finder ud af det.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også