Metro 20 pct. nede globalt

De nye markeder holder Metro International oppe - mens virksomheden mister stor omsætning på det "gamle" europæiske marked.
Louise Reseke

Metro international er som andre aviser hårdt ramt af krisen, der globalt set har givet aviskoncernen et tilbageslag i januar på 20 procent på annoncesalget i forhold til samme måned sidste år.

"Nedgangen varierer fra marked til marked, men er i gennemsnit 20 procent under sidste år. Det er værst i vores gamle markeder, mens Latinamerika, Rusland og Asien har det bedre," siger Anders Kronborg finansdirektør i Metro International.

I de store nye vækstmarkeder ligger salget mellem nul og ti procent under sidste år – og de gamle avismarkeder er altså under tilsvarende større pres. Strategien er dog ikke ændret af den grund.

"Den strategi, vi fremlagde for et lille års tid siden gik ud på at konsolidere os på de gamle markeder og vokse i de nye – Latinamerika, Asien og Rusland, og den strategi holder,” siger Andres Kronborg.

Som et led i konsolideringen lukkede Metro i januar den spanske udgave af gratisavisen. Koncernen har samtidig lanceret sin første avis i Moskva. Det sker dog ud fra et franchise-koncept, hvor Metro ikke selv investerer penge i lanceringen, men hjælper med ledelse og koncept og så får en mindre procentdel af indtjeningen.

”Det er ikke noget, vi tjener de store penge på her og nu, men vi har heller ingen udfgifter på det,” siger Anders Kronborg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også