DRRB forsvarer rabatkuponer

Brancheforeningen DRRB vil af med det eksisterende forbud mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer.
MediaWatch

Det skader konkurrenceevnen, at vi herhjemme opretholder markedsføringslovens forbud mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. Det fastslår i al fald Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) i et høringssvar til Forbrugerstyrelsen.

Derfor vil foreningen have et opgør med de nuværende regler, som den finder utidssvarende.

"Forbudet mod rabatkuponer blev indført i en tid, der var teknologisk anderledes end i dag, og hvor grænseoverskridende markedsføring var anderledes. I dag er det muligt og lovligt via koder, elektroniske rabatkuponer, medlemskort etc. at yde rabat til særligt udvalgte grupper," lyder blandt andet begrundelsen.

Hertil kommer, at internationaliseringen ifølge DRRB indebærer, at danske virksomheder stilles ringere end konkurrenter i en række andre EU-lande, der ikke har et tilsvarende forbud.

"Grundlaget for at opretholde et forbud mod at yde rabat på en særlig måde er derfor efter vores opfattelse ikke mere til stede og skadeligt for dansk erhvervsliv," konkluderer foreningen.

Også forbuddet mod de omdiskuterede købsbetingede konkurrencer vil DRRB have ryddet af vejen af hensyn til danske virksomheders konkurrenceevne.

- Newspaq/MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også