Der gælder et omgåelsesprincip i EU-retten. Det betyder, at en TV-kanal ikke kan omgå modtagerlandets reklameregler ved at sende fra et andet land med en mere lempelig lovgivning.
”Der ligger en klar dom, som netop understreger omgåelsesprincippet,” sagde mediejurist Oluf Jørgensen, Journalisthøjskolen, i går; en opfølgning på hvad han sagde til MediaWatch i januar.
Men ministeriet er ikke enig i Oluf Jørgensens fortolkning, oplyses det. Det er forklaringen på, at kulturminister Carina Christensen ikke udtalte sig i går om sagen.
"Det hænger først og fremmest sammen med, at det efter kulturministeriets opfattelse ikke nødvendigvis uden videre kan lægges til grund, at der foreligger "omgåelse" af et lands reklameregler, blot fordi et tv-selskab sender fra udlandet. Det kan der også være andre - lovlige - grunde til end omgåelseshensyn," siger Jesper Hermansen, Kulturministeriet.
Han peger på, at selskaber f.eks. kan søge mere gunstige skatteforhold eller lign.
TV3 indledte sine udsendelser fra London i 1988 på et tidspunkt, hvor det var forbudt at uplinke til satellit fra dansk grund.
EU-reglernes klare udgangspunkt er - også i det nye direktiv - senderlandsprincippet, det vil sige at det er lovreglerne i det land, der sendes fra, der er gældende for et tv-selskab, konkluderer ministeriet.
Socialdemokraterne var forvirrede, men interesserede i mulighederne i går.