Dagbladene skrumper

Pressens Fællesindkøb og en stikprøve foretaget af MediaWatch viser et fald i avisernes papirforbrug. Kim Minke mener, at dagbladene risikerer at spille hasard med læsernes købelyst.
Michelle From Hoxer

Engang skulle avisbudene lægge kræfter i for at klemme de fuldfede aviser ind i brevsprækkerne, men i dag er det blevet lidt lettere at være avisbud.

En stikprøve af avisernes størrelse, som MediaWatch selv har foretaget, viser at dagbladene gennemsnitligt er blevet 32 pct.* mindre på en almindelig onsdag, og det selvom enkelte er på samme niveau eller ligefrem er blevet større. Derudover kan Pressens Fællesindkøb melde om et faldende papirforbrug for 2008.

Den psykologiske nedre grænse
Medieforsker og tidligere rektor på Journalisthøjskolen Kim Minke vurderer, at aviserne er skrumpet - også på indholdssiden.

”I 90’erne var dagbladene af den opfattelse, at kunderne skulle have kvantitet for pengene og meget stof at vælge imellem. I dag er der sket en påfaldende ændring af den opfattelse, og jeg vil mene, at flere aviser er i fare for at komme på kant med den oplevede kvalitet hos læserne,” siger han.

Kim Minke er klar over, at annonceniveauet nu er langt fra tidligere tiders niveau og at det dermed også koster i sideregnskabet. Problemet er bare, at det er svært for læserne at have det faktum i baghovedet, når de sidder med en dyr betalingsavis, der ikke vejer mere i hånden end hvilken som helst gratisavis.

”Der findes en psykologisk nedre grænse for hvor lille en avis, folk kan acceptere. Dagbladene risikerer at spille hasard med læsernes købelyst,” forklarer Kim Minke.

Et luksusprodukt for de få
Selvom dagbladene måske balancerer på den grænse for tiden, kan han dog ikke forestille sig den såkaldte ”avisdød” før om flere årtier. Især fordi nettet endnu ikke er et reelt indtjeningskilde og læserne stadig er konservative forbrugere.

”Det handler selvfølgelig om hvor lang tid dagbladene kan trække den, før de bliver et luksusprodukt for de få,” siger Kim Minke og forklarer, at fremtidige konsolideringer nok skal sikre en tilpas stor niveauforskydning til, at der endnu går lang tid før den udvikling er en realitet.

Hos Pressens Fællesindkøb, der står for alt indkøb af papir til danske aviser, fortæller adm. dir. Thomas Isaksen, at forbruget for 2008 er faldet fra 263.000 ton i rekordåret 2007 til 225.000. Det svarer til et fald på 14 pct.

Det kan ikke alene forklares med færre avissider i dagbladene, for en vis lageropbygning fra året før spiller også ind. Derudover står gratisaviserne for en stor del af det faldende forbrug, forklarer direktøren.

*I stikprøveoptællingen er følgende aviser optalt: Berlingske Tidende, Børsen, Information, Jyllands Posten, Kristeligt Dagblad og Politiken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også