Adwords – nu også til jobannoncer

Søgeordsannoncering synes ingen grænser at kende, og nu er også jobannoncerne kommet på Google.
Zandra Damsgaard

Jobsøgende kigger i jobdatabaser, men de laver også en masse andre ting på internettet. Og mens de gør det, kan virksomheder lige så godt præsentere dem for jobannoncer.

Mediabureauet Promedia, der er en del af Group M, specialiserer sig i jobannoncer, og her har man opdaget et nyt potentiale i Googles annonceprodukt Adwords.

Ifølge Promedias direktør Sussi Bergh (foto) har bureauet i halvanden måned tilbudt sine kunder Adwords-løsninger til jobannoncer, og det navnlig til jobs, der har svært ved at tiltrække kandidater.

”Man er nødt til at være, hvor folk er, og hvor folks jobsøgningsadfærd er, og det er jo på Google. På den måde rammer man folk på andre tidspunkter, end når de lige er i jobdatabase - man rammer altså både de aktive og passive jobsøgende,” siger Sussi Bergh til MediaWatch.

Hos Promedia har man registreret op til 50 pct. flere læsere af en given jobannonce på virksomhedens egen hjemmeside og op til 25 pct. flere ansøgere sammenlignet med en jobannonce uden det, bureauet kalder en ’Google-forstærkning’.

”Det har virket fantastisk med flere klik på opslagene og til kundens hjemmeside. Vi sælger mellem 5 og 10 af disse Adwords-løsninger om ugen, og for os er det en stor, stor succes i og med, at det er helt nyt,” fortæller Sussi Bergh.

Kan ikke stå alene
Succesen til trods anbefaler Promedia sine kunder at lægge blot en lille del af det samlede jobannoncebudget, p.t. 4-5 pct., hos Google. Jobannoncering via Google Adwords udelukker nemlig ikke annoncering i traditionelle medier.

”Vi kalder det netop Google-forstærkning, fordi det ikke kan stå alene. Der sker ganske vist en samfundsændring over til elektroniske medier, men jeg tror meget på, at man skal bruge de forskellige medier i forhold til deres relevans,” siger Promedia-direktøren.

Ifølge Sussi Bergh læner jobannoncering sig generelt sig mere og mere op ad almindelig annoncering, og skridtet ud på Google-platformen er altså en naturlig følge heraf:

”Søgeordsoptimering bliver typisk brugt til salg af produkter, men nu bruger man det også til jobannoncer.”

Ikke noget Google-marked
Hun understreger, at der ikke er tale om et egentligt jobmarked hos Google:

”Det her er helt almindelige Adwords bare brugt til jobannoncering. Vi ønsker slet ikke et jobmarked på Google, for så skal man jo netop være aktivt jobsøgende for at opdage annoncerne.”

For tiden koster en ’Google-forstærkning’ mellem 1500 og 3000 kr., og prisen afhænger, ganske som det er tilfældet ved den mere almindelige brug af Adwords, af, hvor meget annoncøren gerne vil have med.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også