Annoncekrisen tynger mediebureauer

Omsætningen for 2009 ser allerede dyster ud hos danske mediebureauer.
MediaWatch

Finanskrisen betyder, at danske virksomheder holder igen med reklamerne, og det kan mærkes i landets mediebureauer. Ifølge de seneste DRRB-tal, der afspejler den annonceomsætning, der går igennem mediabureauerne og derfor også giver en pejling om bureauernes indtjening, står den på store fald over hele linjen.

"Kunderne har klart været meget mere forsigtige i forhold til at indgå aftaler og binde pengene, fordi man som kunde forventer, at der måske skal skæres yderligere, og så er det ikke rart at have bundet pengene," siger administrerende direktør i OMD Denmark, Thomas Bertelsen, ifølge Business.dk.

Han fortæller, at finanskrisen allerede har kostet fem mand fyresedlen ud af i alt 110 ansatte i mediebureauet.

Allerede i begyndelsen af det nye år ser det ikke godt ud for omsætningen i 2009. Hos landets fire største mediebureauer regner man med at se en tilbagegang i den samlede omsætning på mere end 10 procent i 2009 sammenlignet med 2008.

Derfor arbejder bureauerne hårdt på at gøre sig mindre afhængige af annoncemarkedet ved blandt andet at satse på konsulentbistand.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også