TV3 Puls til kamp for seere

TV3 lancerer i dag mainstream kanalen TV3 Puls. Et nødvendigt strategisk træk lige efter tv-håndbogen, men som først til efteråret viser programambitioner.
Per Fanefjord Laursen

TV3 Puls' rolle er - ud over at styrke YouSees Grundpakke - at indtjene abonnementsindtægter til moderselskabet og vinde et par sharepoint på det kommercielle marked overfor et styrket SBS TV, der udbyder fire kanaler og vinder andele.

"Sharen for de tre TV3-kanaler skal samlet set løfte sig, men vi gør først status om seks måneder. Det skal have sin tid," siger TV3's programchef, Morten Mogensen.

Som tidligere omtalt på MediaWatch er det ambitionen, at modprogrammere sig udenom TV3 og TV3+ i alle timeslots og derved vinde en ekstra bid af tv-forbruget. Hele Daytime tildeles betegnelsen 'livsstil' med mode, boligstof, m.m.

Når det gælder positionering af kanalen, har der været spekuleret i det uopfindsomme navn, der er svær at afskille fra TV3+. Ifølge Mediawatchs oplysninger gav det anledning til en del intern debat, men distributionsledets ønsket om at lægge kanalen helt op til de andre vandt.

Ny programflade til efteråret
Selv om man satser på Formel 1 race, lancerer TV3 ret beset kanalen med et eksisterende programlager frem til sommer. Først fra efteråret vil mere unikke programmer slå igennem i sendefladen, herunder nye markante amerikanske serier som 'Mad Men'.

Der planlægges også en dansk politireportage-serie til efterårets programflade i stil med TV3's 'Hospitalet'.

Kanalen kan modtages af ca. 60 procent, inklusive den midlertidige plads Grundpakken. Det ventes, at den kan stige op mod TV3's penetration på ca. 73 procent.

Lancering efter bogen
Også TV3 Puls' lancering er efter bogen, nemlig på egne søsterkanaler og med dagbladsannoncer. Det stærkeste lanceringsinstrument er, at TV3 Puls viser VM-kvalifikationskampen mod Malta den 28. marts.

Lanceringen TV3 Puls blev først endelig besluttet lige op til jul. Beslutningen var så sen, at Puls' plads i grundpakken ikke nåede med i YouSees nyeste trykte reklamemateriale. Det betyder nu ikke alverden, da TV3 Puls forsvinder ud af Grundpakken den 31. december og får fast plads i Fuldpakken.

"Kanalen har ligget på tegnebrættet i et år, men blev endelig besluttet sidst i december," siger Morten Mogensen, TV3's programchef.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også