Plummer: Besvar licensfordeling som den er

Det er ikke den New Zealandske model, der skal inspirere politikerne, når de skal overveje nye modeller til fordeling af licensmidlerne i.f.m. fordelingen af mediestøtten.
Per Fanefjord Laursen

Generaldirektør Kenneth Plummer, DR, kan ikke se en sammenhæng mellem den danske public service model, og udviklingen i New Zealand.

Ikke desto mindre er det i høj grad en New Zealandsk model, der kommer på agendaen i foråret.

Licens og finansiering af public service tv har hidtil fyldt relativt lidt i debatten om en mulig ny struktur for mediestøtte, som undersøges og kortlægges af Rambøl og professor Anker Brink Lund. Man skal præsentere et antal mulige scenarier for en modernisering af den nuværende mediestøtte for politikerne til september 2009.

Debatten har hidtil kredset om dagbladenes momsfritagelse og distributionsstøtte, også på Mediawatch.

Public service finansering på agendaen
Men ankermand og talsmand for Medieudredningen, Anker Brink Lund, bringer nu public service længere op på agendaen. Senest på Mediawatch. Der er samtidig taget initiativ til to konferencer med ekstra fokus på den New Zealandske model.

I dag, torsdag, er der særlig fokus på New Zealand under seminaret "Re-Inventing Public Service: The New Zealand Experiment" på CBS International Center for Business and Politics.

På seminaret fortæller kanalchef Eric Kearley fra TVNZ om, hvordan der kan leveres public service indhold af høj kvalitet uden licensmidler. Statstilskud i landet gives kun til udvikling af nye digitale tilbud samt konkrete programmer via en Public Service Pulje, der også kan søges af kommercielle medieudbydere. Det er kun særligt inviterede, der kan deltage i Eric Kearlet dlen af seminaret.

Dernæst debatteres New Zealand på en konference den 20-21. marts om fremtidens vilkår for public service-tv, afholdt på Filmskolen. Oplægsholderne inkluderer bl.a. professor i medieledelse ved CBS, Anker Brink Lund samt repræsentanter for New Zealands public service-station og Public Service Fund.

New Zealand er vildspor
Kenneth Plummer har ingen problemer med, at alle aspekter af public service kan indgå i Medieudredningens arbejde, men at lige New Zealand er på agendaen, har han svært ved at se er relevant:

"Det er svært at se danske paralleller til New Zealand, hvor alt tv altid har været helt kommercielt. Desuden har New Zealandsk tv kunnet trække på kvalitetsprogrammer fra BBC herunder nyheder som supplement, og det ændrer økonomien for New Zealandske broadcastere."

Kenneth Plummer mener, at resultatet af den New Zealandske model er ringere kvalitet og mangfoldighed end det, som DR og TV 2 tilbyder de danske seere.

"Danskerne får mere rent dansk indhold, end New Zealændere får ren New Zealandsk indhold. Det er snarere New Zealændere, der burde kigge til os."

Plummer mener den danske model, hvor hovedparten af licensen går til DR, i al væsenlighed bør fastholdes. Blandt andet for at holde på den kreative styrke, der findes i DR.

"Jeg vil ikke kommentere på Medieudredningsprocessen, men blot sige at den eksisterende model tjener landet godt i et lille sprogområde som vort, som vi jo kan se kommer under yderlig pres i den kommende tid fra udenlandske tv og online medier."

Professor Anker Brink Lund peger på, at det er et tilfælde, at der er kommet særlig fokus på New Zealand:

"At New Zealand dukker op i debatten skyldes ikke Medieudredningen, men at jeg i anden forbindelse var derovre og fik en kontakt til Eric Kearley fra TVNZ, som besøger CBS – ikke Medieudredningen. Han optræder i øvrigt bl.a. sammen med mig lørdag den 21. marts på filmskolens efteruddannelse."

Licens er uden sammenligning den største mediestøtte, der gives i landet. Der uddeles ialt 6,4 mia. kr. i direkte og indirekte mediestøtte om året, hvoraf de elektroniske medier udgør 4,8 mia. kr. Licensen udgør selvsagt en væsentlig andel med sine ca. 3,3 mia. kr.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også