Egmont-overskud skrumper med 370 mio. kr.

To ud af fem forretninger er gået i minus, og overskuddet er krympet fra large til small. Egmonts danske resultat lever ikke op til forventningerne, siger koncernchef Steffen Kragh.
MediaWatch

Danmarks største mediekoncern, Egmont, må æde et samlet fald i resultatet før skat på 371 mio. kr. - fra 485 mio. kr. i 2007 til 114 mio. kr. i 2008.

Det drastiske dyk skyldes ifølge Egmont en blanding af faldende valutakurser, nedskrivninger af goodwill og udgifter til tilpasninger i Egmont-koncernen. Det trækker tallene ned trods en samlet vækst i omsætningen på fem procent til 11,7 mia. kr.

Årets resultat efter skat udgør bare 19 mio. kr. mod et overskud på 386 mio. kr. i 2007.

Egmont-ledelsen iværksatte en spareplan på en halv mia. kr. i 2008, men 2009 bliver stadig et udfordrende år.

"Den væsentligste usikkerhedsfaktor i 2009 er annoncesalget,” siger koncernchef Steffen Kragh i en pressemeddelelse.

To forretninger i minus
To af Egmonts fem forretningsdivisioner går i minus. Heriblandt Egmont Kids Media, der netop har fået ny struktur og chef i form af Frank Knau. Divisionen kom ud af 2008 med et minus på 49 mio. kr. mod et overskud på 228 mio. kr. i 2007.

Også Egmont Books får et minus på 9 mio. kr. mod et overskud på 44 mio. kr. i 2007. Det er blandt andet forlaget Lindhardt og Ringhofs aktiviteter, der har været mere udfordrende end ventet.

Trods fremgang i omsætningen for 2008, der lander på 3,5 mia. kr., faldt resultatet for Nordisk Film fra 133 mio. kr. i 2007 til 38 mio. kr.

TV 2 Gruppen i Norge fik til gengæld et resultat på 52 mio. kr. mod et minus på 48 mio. kr. i 2007.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også