Search-markedsføring i kraftig vækst

Omsætningen på bannerannoncering og især søgeord satte nye rekorder i 2008.

En stigning på næsten 50 pct. Så meget mere blev der satset på søgeord og Search Engine Marketing (SEM) i Danmark 2008, hvor omsætningen havde en fremgang fra 548 mio. kr. til 788 mio. kr. fra 2007 til 2008.  Det oplyser Foreningen af Danske InterntetMedier (FDIM) i en pressemeddelelse.

Omsætningen på søgeord opgøres kun på årsplan og sker ved estimering af markedets udvikling, da Google, der er den største udbyder på søgeordsmarkedet, ikke er medlem af FDIM, og derfor ikke offentliggør sine omsætningstal.

Bannerannoncering slå rekord
SEM-markedsføring var dog ikke ene om at slå omsætningsrekord - banneromsætningen var tæt på at runde en milliard kroner i 2008. Alene i fjerde kvartal 2008 slog banneromsætningen sin egen rekord ved at nå 246 mio. kr. Til sammenligning blev der omsat for 231 mio. kr. i samme kvartal 2007.

Et andet område, der kun opgøres på årsplan, er Permission Marketing. Her er der ligeledes vækst fra 110 mio. kr. i 2007 til 136 mio. kr. i 2008 svarende til 24 pct.

Kategorien 'Markedspladser' er det eneste område, hvor der er et svagt fald i forhold til 2007. Faldet skyldes primært omsætningen for jobannoncer, der faldt med 8 pct. i forhold til 2007. Omsætningen for de samlede markedspladser (ud over job tæller det bl.a. også telefonbogsannoncer på nettet, bil, båd og bolig samt det øvrige rubrikannoncemarked) ligger dog stadig på den lune side af en milliard, nemlig på 1,077 mia. kr.

Samlet set steg annoncemarkedet på nettet med 17 pct.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også