A-pressen lurer på opkøb

Med et trecifret millionbeløb i likvider er A-pressen parat til at skrive checks ud, hvis den rigtige mulighed opstår - bl.a. som medejer af TV 2.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Aktuelt er død, A-pressen længe leve. Med et trecifret millionbeløb i likvider og en pæn egenkapital på 180 mio. kr. har A-pressen ingen planer om at følge i Aktuelts fodspor. Tværtimod.

Udviklingen i det nuværende mediemarked gør, at man holder øje med, at det for tiden bliver billigere at foretage opkøb.

»Ja, det tænker vi over, selv om vi ikke pludselig går ind i 10 nye projekter,« siger adm. direktør Bjarne Salomonsen.

Han har appetit på fremtiden, selv om 2008 for første gang i mange år vil give underskud.

»I 2009 er jeg til gengæld rimelig sikker på overskud igen.«

Strategien for opkøbene er samarbejde, og der skal vægtige grunde til at gå solo, især fordi man ikke regner sig for at tilhøre en af de store på mediemarkedet.

Man er hverken DR eller TV 2, JP/Politikens Hus eller Berlingske Media, Egmont eller Aller. Men derfor kan man godt have visioner om at lege med de store, selv om man er for lille til at gå solo.

»Vi er villige til at indgå i et konsortium om TV 2, vi kan ikke gøre det alene,« siger Bjarne Salomonsen, som dog medgiver, at ingen ser ud til at ville sælge for tiden.

Guld-investering
A-pressens betydeligste investering er andelen af gratisavisen MetroXpress, og det gav i det forgangne år ikke ligefrem pote, da avisen fik et underskud på 37 mio. kr., men det tager Bjarne Salomonsen som langsigtet ejer helt roligt.

»Jeg er på ingen måde rystet over et dårligt år, og jeg er stadig overbevist om, at det er en guldrandet investering. Det taler også for sig selv, at vi måtte kæmpe for vores andel på 24,5 pct., da 24timer blev fusioneret ind i MetroXpress. Vi kunne godt være kommet længere ned i ejerandel,« siger han. Til gengæld ved han godt, i hvilken del af markedet man næppe vil se A-pressen investere.

»Det bliver nok ikke en ny printavis. Gratisavisen var noget nyt, og vi skal kunne se hullet i et marked.«

I øjeblikket har A-pressen gang i fire hemmelige projekter. Hemmelige er de, fordi Bjarne Salomonsen ikke har nogen anelse om, hvorvidt de bliver til noget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også