Tendens: Betal for netaviser

Skal aviserne forære indhold væk på nettet? I USA er flere aviser begyndt at tage betaling, men herhjemme er der ikke udsigt til et opgør med gratismodellen.
MediaWatch

Den amerikanske avisdød skyldes blandt andet, at aviserne i 15 år har foræret deres indhold væk på nettet, mener flere amerikanske eksperter.

Rocky Mountain News måtte i sidste uge se bladdøden i øjnene og lukke ned. Chicago Tribune og Los Angeles Times er i betalingsstandsning, og San Francisco Chronicle er truet af lukning. Eksemplerne på den amerikanske avisdød er mange, og for mange avischefer er der en gryende erkendelse af, at avisdøden ikke kun skyldes faldende annonceindtægter, men også at aviserne igennem mange år har foræret artikler væk på onlineudgaverne af deres aviser.

Det skriver Berlingske Business søndag.

Tendensen er imidlertid ved at vende. For eksempel tager Wall Street Journal 99 dollar for et års webadgang til avisen, hvilket indbringer avisen 100 millioner dollar om året, og hos New York Times sagde chefredaktør Bill Keller i sidste uge, at avisen overvejer at indføre mikrobetaling på for eksempel 50 øre per artikel. Også den New York-baserede avis Newsday har planer om at indføre betaling for onlineindhold.

Lokalavisen i Little Rock, Arkansas Democrat Gazette, har altid taget penge for avisudgaven på nettet, og det har betydet, at chef Walter Hussman er en af de meget få, der ikke bare har overlevet økonomisk, men oven i købet har kunnet fremvise en stigning i oplagstallet.

JP og Berlingske fortsætter gratismodel
Herhjemme har hverken Jyllands-Posten eller Berlingske Tidende aktuelle planer om at indføre betaling for onlineindhold, men begge erkender, at gratismodellen er en forretningsmæssig udfordring.

"Når det gælder vores hovedsite kan jeg ikke forestille mig, at vi nogensinde vil tage penge for indholdet - det skal bæres af en forretningsmodel med sponsorater og annoncer. Men går man længere ud i fødekæden, og vælger vi for eksempel at lancere en pendant til Slankedoktoren eller lignende, så er det oplagt at overveje brugerbetaling. Men jeg tror ikke, at nettets 'kannibalisering' på papiraviserne, som der bliver talt så meget  om, er så entydig. Det er en kamp om folks tid og om at sammensætte det rigtige produkt til den rigtige pris," siger Jens Nicolaisen, direktør for JP Medier.  

Hos Berlingske Tidende har man tidligere forsøgt sig med guld- og sølvabonnementer til netavisen - en model, der dog hurtigt blev opgivet til fordel for gratismodellen.

"Abonnementsmodellen fungerede ikke, i hvert fald ikke på det tidspunkt, og vi har ingen planer om at indføre betaling for onlineindhold i dag. Vores forventning er, at annonceindtægterne online vil stige, så de står mål med omkostningerne. Men det betyder ikke, at gratismodellen nødvendigvis er den optimale forretningsmodel. Personligt mener jeg, det er godt at have flere ben at stå på, så man ikke er afhængig af én indtægtskilde," siger Troels Jørgensen, der er onlinechef hos Berlingske Tidende.

- Newspaq / MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også