Star Tour: SEO har førsteprioritet

Det traditionelle rejsekatalog sygner hen som markedsføringsværktøj. Hos rejsegiganten Star Tour satser man hellere på SEO - mens SEM har lavere prioritet.
Ole Enggaard

Internettet betyder en langsom død for rejsebureauernes traditionelle markedsføring via rejsekataloger. Star Tour producerede for få år siden 350.000 sommerkataloger. I denne sæson er produktionen nede på under 100.000 - og det er helt i tråd med virksomhedens satsning på websitet Startour.dk og online markedsføring. Her handler det først og fremmest om den organiske søgning - Search Engine Optimization (SEO).

"Vi arbejder hårdt med den organiske søgning, SEO. Det har højeste prioritet," siger Brian Faber, der er manager sales & marketing hos Star Tour.

SEM har lavere prioritet
Teksterne på Star Tours hjemmeside bliver altså ikke bare skrevet, så de vækker rejselysten hos potentielle kunder, de skal også begejstre søgemaskinerne mest muligt og sikre Star Tour topplaceringer på Google.

Cirka halvdelen af Star Tours trafik kommer fra Google-søgninger, og heraf kommer kun en femtedel fra søgeordsmarketing, SEM. Og mere er Brian Faber heller ikke interesseret i.

"Vi kunne sagtens bruge 10 millioner kroner på det, men vi køber kun ord vi bare "må eje". Forklaringen er, at vi får bedst valuta for pengene, hvis vi kun køber meget specifikke ord eller fraser. Missionen er, at SEM-delen ikke skal stige, men helst være nul," fortæller Brian Faber.

Off-line annoncering udgør stadig to tredjedele af mediabudgettet.

"Tv-annoncering bidrager væsentligt til besøg på vores hjemmeside. Vi kan helt tydeligt se, at tv-annoncering genererer meget trafik på vores hjemmeside," fortæller Brian Faber. Men fokus ligger på hjemmesiden, her er stort set alle involveret i optimeringen

Webstrategi giver pote
Det er ikke længere blot dagblade, DMI og rejseplanen, der topper FDIM's liste over besøg på hjemmesider. Traditionelle annoncører blander sig og med 100.000 ugentlige unikke besøg kan Startour.dk konkurrere med FDIM's top 100 liste over mest besøgte hjemmesider i Danmark. Målt i antal besøg er producenten af pakkerejser større end både Metroxpress.dk, Bobedre.dk og Onside.dk. Det er dog ikke alt salg, der er rykket online endnu.

"Vores langsigtede mål er, at 80 procent af vores salg skal være online. Lige nu ligger vi i gennemsnit på lidt over 50 procent af salget online," siger Brian Faber.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også