Stort targeting-netværk til Danmark

Målrettet onlinemarkedsføring begynder at røre på sig herhjemme, og Specific Media vil med et nyt kontor i København sætte skub i udviklingen.
Zandra Damsgaard

Selvom anvendelsen af målrettet markedsføring på internettet endnu ligger på et beskedent niveau, er ’behavioural targeting’ ikke længere et fremmedord i den danske markedsføringsbranche.

Drømmen om at kunne se ind i hovedet på den enkelte bruger og nå ham eller hende med relevante annoncer, hvor end på internettet han eller hun færdes, er nemlig ikke længere blot en drøm. Det er en teknologi, som langsomt men sikkert vinder indpas hos flere og flere onlineannoncører.

”Grunden til, at behavioural targeting udvikler sig, er, at det virker. Det skaber mere relevans for brugeren og giver dermed annoncøren mere for sin medieinvestering – lidt ligesom med search, som jo også er i vækst trods krisen,” siger Michael Chabert, der er direktør for Specific Medias nordeuropæiske division, til MediaWatch.

Det globale onlineannoncenetværk gjorde den 3. marts sit indtog i Nordeuropa med åbningen af et hovedkontor i København. Her skal indtil videre tre erfarne onlinechefer sørge for at drive udviklingen af Specific Medias netværk videre og ikke mindst lokke nye annoncører ind i folden.

Michael Chabert kommer fra en stilling som landechef hos AOL-ejede Advertising.com, hvor Specific Media også har hentet regionens nye salgschef, Claus Østerby. Birgitte Jöhncke, tidligere Yahoo, bliver landechef for det danske kontor.

Kun en procent
Ifølge Michael Chabert forventer man i USA, at andelen af bannerannoncer med elementer af behavioural targeting vil udgøre 25 pct. i 2012, efter i 2007 at have ligget på en 7-8 pct.

Ligesom i mange andre henseender er udviklingen i Danmark en smule forsinket. Herhjemme skønner den nyudklækkede direktør, at behavioural targeting i dag udgør mindre end en procent af det samlede antal bannerannoncer, men udviklingen vil gå i samme retning, mener han.

”Vi har fået positiv feedback allerede nu. Det her er noget, mange har snakket om, men de færreste annoncører har prøvet kræfter med det, så der er et stort uopdyrket marked. Vores opgave er at fortælle, hvad behavioural targeting er, og hvad mulighederne er, både til annoncører og diverse websites,” fortæller Michael Chabert.

Målgruppen skal være bred
Blandt landets annoncører har Specific Media et særligt godt øje til rejse-, tele- og bilbranchen, men også diverse internetbutikker er i målgruppen, fordi deres brugere i sagens natur bestiller og køber varer på internettet.

Selvom Michael Chabert mener, at de fleste annoncører med et onlinebudget i princippet kan eksperimentere med behavioural targeting, er det alligevel ikke alle, som kan drage nytte af teknologien.

”Hvis målgruppen er meget lille, på for eksempel 1000 brugere, er der simpelthen ikke nok bredde til, at man får noget ud af at møde dem igen i netværket. Men det er vel det samme med andre markedsføringsformer på internettet,” funderer han.

Han vil ikke sætte kroner og ører på prisen for at blive en del af den udvikling – den er individuel efter, hvad kunderne er værd for den enkelte annoncør, og ikke mindst hvor svære de er at få fat på.

Gavn af finanskrisen
Tidspunktet for Specific Medias entre på det nordeuropæiske marked kunne ifølge direktøren ikke være bedre.

Nok ligger lavkonjunkturen som en tung dyne over det mest af regionen og får annoncekronerne til at sidde lidt bedre fast end i de foregående års optur – men den øgede fokus på værdi for hver enkelt krone kan måske være med til for alvor at sætte gang i behavioural targeting herhjemme.

”Jeg tror, at finanskrisen får annoncører til at stille større krav til, hvad de bruger deres markedsføringskroner til. Og jeg håber, det kan være med at til at skubbe internettets strukturelle udvikling videre. Alle i onlinebranchen er interesserede i at øge budgetterne, og måske kan vi være med til at flytte lidt flere penge fra offline til nettet,” siger Michael Chabert.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også