Oplags-cut forbedrer Urban-forretning

Urban vender "back to basics" som trafik- og pendleravis for at sikre en mere rentabel forretning, siger annoncedirektør Søren Hyldgaard.
Louise Reseke

Berlingske Media trimmer Urban-forretningen og skærer i oplaget, så avisen fremover ikke længere udkommer i geografiske yderpunkter som Lolland Falster, Nordvestjylland og i Sønderjylland. MediaWatch har spurgt Berlingske Medias anoncedirektør Søren Hyldgaard om, hvilke konsekvenser oplags-beskæringen vil få.

Hvorfor vælger I at skære Urbans oplag nu?

"En gylden regel for gratisaviser siger, at det er godt at køre med et stort oplag i gode tider og mindre oplag i mindre gode tider, for ellers kan vi ikke kapitalisere på det. Lige nu er det mindre gode tider, og derfor tilpasser vi oplaget for at optimere forretningen."

Bliver besparelsen stor nok til, at Urban nu får sorte tal på bundlinjen?

"Det kommer i hvert fald tættere på."

Hvilke læsere er det, I skærer fra?

"Man kan sige, at vi vender mere "back to basics" som trafik- og pendleravis og målretter vores distribution mod den offentlige transport og det offentlige rum. Fordi det er i det offentlige rum, at detailhandlen også befinder sig, og det betyder, at læserne kan se en annonce i Urban og stort set gå ind og købe produktet bagefter i forretningen. Det handler om at give vores annoncører størst mulig effekt for pengene."

Men handlede det ikke også om det, da I i sin tid udvidede Jeres distribution i landet?

"Jo, men det har annoncørerne ikke honoreret os for, og så må vi skære det fra. Og vi er stadig en landsdækkende avis skal man huske."

Hvordan sikrer I det?

"Ved at have en række gode aftaler f.eks. med Superbest, der har avisen liggende, og ved stadig at ligge mange steder i lokaltrafikken i provinsen. Det bliver bare ikke i lige så stort omfang som før."

Hvilken betydning for det får læsertal og oplag?

"Jeg forventer, at læsertallene vil falde op til 25 procent - oplaget må vi se med. Vi kommer til at skrue mere på oplaget på de enkelte dage for at få den bedst mulige forretning."

Får beslutningen nogen redaktionel betydning?

"Nej."

Ifølge Business.dk betyder strategi-skiftet, at Urban fremover udkommer i 35 procent færre eksemplarer - og sænker det daglige oplag fra cirka 200.000 til 130.000.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også