Unge søger "15 Mbytes of fame"

Prognoser for medieadfærd er altid gyserlæsning for traditionelle medier. Den seneste internationale undersøgelse er ingen undtagelse.
Per Fanefjord Laursen

De nye data er del af studier på USC (University of Southern California) Annenberg School of Communication, Center for the Digital Future, som blev præsenteret på 'Digital Day', arrangeret af Microsoft Advertising.

Medier dør ikke – kun dagbladslæsere
Inden de skræmmende udsigter, indledte USC-professor Jeffrey I. Cole med et par beroligende ord til flere af de gamle medier.

”De traditionelle medier lever videre i den digitale verden; de adapterer sig til nye konkurrenter, men de bliver ofte mindre end i deres storhedstid. Ikke ulig hvad vi så med biografen og radio. Kun dagblade, der har været igennem de seks værste måneder i avisens historie, er ude i en truende spiral. Avislæserne dør og erstattes ikke.”

Det er en misforståelse, at almindeligt tv er truet af digital mediefremdrift.

”Tv vil leve videre, mere benyttet end nogen sinde – vurderet på rent forbrug. Tv vil tilbydes overalt på flere store og små skærme, og det er i høj grad et udvidet forbrug,” siger han, men undlader at inddrage vigende reklameindtægter fra faldende primetime sening.

Vil aldrig læse en avis
USC’ Center for the Digital Future har gennemført en ny global analyse af de 12 til 24 åriges medieholding og opfattelser. Holdninger, som de formodes at tage med sig ind i voksenlivet.

"Den unge generation ønsker at blive hørt og være med - altså, at bidrage med eget indhold. Med en let omskrivning af det klassiske Andy Warhol citat, så søger de deres '15 Mbytes of fame'," siger Jeffrey Cole.

"Blandt de mange konklusioner, vi har trukket ud af analysen, finder jeg det dramatisk, at de aldrig vil læse en avis, men er tiltrukket af visse magasiner på papir. Og mærkværdigvis mener de ikke, de interesserer sig for reklame eller er påvirket af reklame - men de tager grueligt fejl," tilføjer han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også