Nordisk Film: Digital offensiv må vente

Nordisk Film skal forblive indholdsleverandør til andre, og koncernen har foreløbig ingen planer om at gå i offensiven på nettet som mediehus.
Per Fanefjord Laursen

De digitale aktiviteter er integreret i de enkelte forretningsområder, som Nordisk Film opererer i. Og sådan skal det blive ved med at være. På trods af de mange muskler, koncernen Nordisk Film har at gøre godt med, er der ingen planer om at lancere et stort samlet site for koncernen, og tage kampen om trafik og annoncekroner op på nettet med mediehuse som DR, TV 2, Berlingske Media eller JP/Politikens Hus.

”Vi foretrækker at fokusere på digital forretning frem for én overordnet strategi. Vi har integreret de digitale aktiviteter i de respektive forretningsområder, f.eks. ligger Danmarks største filmsite Kino.dk organisatorisk i vores biografdivision, on demand services håndteres af vores filmdistribution osv.,” fortæller Allan Hansen, den nye adm. direktør i Nordisk Film.

En online-offensiv, baseret på alt koncernens indhold, kunne relativt let trække medie-mastodonten over i en rolle som regulært medie og som konkurrent til kunderne.
Det sker ikke - i hvert fald ikke lige nu, forsikrer Allan Hansen.

"Vores rolle i dag er at levere indhold, som andre virksomheder kan udbyde, f.eks. på deres online-medier og platforme.”

Satser fortsat på tv-site
Én undtagelse er, at Nordisk Film er partner i TV 2 Sputnik med TV 2. Aftalen var oppe til overvejelse hos TV 2 i 2008, men TV 2 NET besluttede sig for en fortsat satsning på det abonnenmentsbaserede tv-site.

"Selv om vi har 3500 film i kataloget, anser jeg ikke det som stort nok til, at vi kunne blive en komplet filmbutik. Vores digitale forretning ligger i rollen som grossist. Vi har en 25 procents andel i Norden på video on demand bl.a. hjulpet af vore erfaringer fra Sputnik."

Nordisk Film samarbejder bl.a. med YouSee i Danmark, med en række fiberselskaber og på nordisk plan med Telia/Stofa og Telenor. Desuden har den store distributør aftaler med netbaserede platforme som CDOn og Viasat on Demand.

"Vi skal foreløbig være gode til at formidle egne eller andres rettigheder ud til kunder og se andre udvalgte digitale forretningsmuligheder."

Ingen digital offensiv i 2009
Markedet skal ikke forvente en digital offensiv fra Valby i år.

"Nej, vi skal først have orden i eget hus omkring vores indholdsstrategi, hvor målet er at stramme op på, hvor fokus skal ligge fremover."

Når det er på plads, afviser han ikke, at tiden kommer, hvor koncernens digitale strategi kan bindes sammen på en bedre måde.

"Så skal vi til at kigge på at komme længere ind i oplevelsesøkonomien. Vi har bl.a. en opgave i at fremtidssikre vores biografforretning, hvor vi har 6 mio. gæster igennem hvert år.”

Web-tv som produkt
Det er naturligt, at et så stort tv-produktionshus også tænker i tv-mediets nye skøre lillebror - web-tv - som alle medier på sigt vil udbyde med større eller mindre ambitionsniveau.

"Vi har set potentialet og etableret Nordisk Film Play, der er en udviklingsafdeling, organisatorisk underlagt 'TV produktion', som udvikler og producerer web-tv løsninger til kunder," siger Allan Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også