Forbrugerne bremser op

Forbrugernes tillid til økonomien - og dermed deres egen købelyst - faldt yderligere et par grader i februar, viser tal fra Danmarks Statistik.
Ole Enggaard

Danskerne tillid til fremtiden fortsætter med at falde, og den samlede indikator for forbrugertilliden faldt i følge Danmarks Statistik fra -9,1 i januar til -11,3 i februar. Faldende boligpriser og flere ledige trækker ned.

Skønt troen på, at det er fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder er negativ (- 16,6 procent), er det en forbedring fra januar (-17,5 procent). Faldet i pessimismen kan skyldes de store prisreduktioner i januar, men meget tyder på, at forbruget fortsat vil være på stand by.

For annoncørerne synes den helt store udfordring således at være at overbevise kunderne om, at det er nu, der skal købes.

Forbrugerforventningen er sammensat af en række spørgsmål til danskerne om deres egen økonomi, dansk økonomi som helhed og deres lyst til at bruge penge ude i butikkerne. Se Danmarks Statistiks Forbrugerforventning her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også