4 hurtige til Meta-Louise Foldager

DR og TV 2 er blevet en større magfaktor i dansk film, mener Zentropa-produceren Meta-Louise Foldager, der dog savner lidt mere risikovillighed hos stationerne.
Per Fanefjord Laursen

Hvilke nye tv- og filmproduktioner har du gang i til 2009-2010?

"Jeg har premiere på 'Velsignelsen', en film med debuterende instruktør Heidi Maria Faisst. Og det store output fra mig som producer, bliver 'Antichrist', Lars von Triers nye film. Desuden arbejder jeg på en del nye ting, som er i støbeskeen. Størst af dem er nok Nikolaj Arcels' 'A Royal Affair', som er en filmatisering af Caroline Mathilde og Struenses historie."

Er tv-selskaberne større eller mindre kunder hos jer i 2009 i forhold til tidligere år?

"TV 2 og DR har fået flere penge i det nuværende filmforlig, end de har haft tidligere. Dermed er de en større magtfaktor i dansk film. Så på den måde: Ja, de er vigtigere nu, end de har været nogensinde. TV fokuserer naturligvis på seertal og på hvilke film, de kan vise prime time til den store brede danske befolkning. Så dét kan mærkes på de satsninger, de laver, og hvilke projekter de detager i. Det giver problemer på de mere smalle, kunstneriske og/eller internationale projekter, som dansk film ellers har brøstet sig af at komme langt med i udlandet i mange år efterhånden."

Hvordan mærker Zentropa, at digital teknik har gjort produktion lettere og ofte billigere?

"Det har vi gjort i mange år. Man har kunnet lavet film på digital teknik al den tid jeg har lavet film. Men der kommer hele tiden nye teknikker til og det er sjovt. Det er ligesom når der kom et nyt BR-katalog, da man var lille – nyt legetøj! Man ønskede sig det hele, fik noget og legede kun med ganske få ting mange gange i træk. Det meste ryger hurtigt videre eller udvikles til noget bedre. Men det er en skrøne at digitale teknikker gør film billigere. Det er ganske enkelt ikke sandt! Ofte tværtimod."

Udbyder Zentropa web-tv produktioner. Er det en felt, som du ser muligheder i? Har I konkrete planer?

"Ja, det laver vi også. Men jeg gør ikke. Der er helt klart store muligheder og konkrete planer."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også