Facebook vinder over nyhederne

Danskerne surfer nu mere rundt på internetsider med sociale netværk, dating og brugergeneret indhold, end på webaviser og nyhedssites.Når danskerne er på nettet, er det kun 15 procent - eller knap en sjettedel af tiden, de tilbringer på mediesites som for eksempel dr.dk, tv2.dk eller de store danske avisers hjemmesider.Derimod tilbringer de 17 procent af tiden på sider med sociale netværk, dating og brugergenereret indhold som f.eks. Facebook, Google, Youtube og MSN.
MediaWatch

Danskerne surfer nu mere rundt på internetsider med sociale netværk, dating og brugergeneret indhold, end på webaviser og nyhedssites.

Når danskerne er på nettet, er det kun 15 procent - eller knap en sjettedel af tiden, de tilbringer på mediesites som for eksempel dr.dk, tv2.dk eller de store danske avisers hjemmesider.

Derimod tilbringer de 17 procent af tiden på sider med sociale netværk, dating og brugergenereret indhold som f.eks. Facebook, Google, Youtube og MSN.

Det viser en analyse af danskernes tidsforbrug på nettets forskellige indholdstyper, som DR Medieforskning har lavet.

Den største del af tiden ved computeren - næsten en tredjedel - tilbringer danskerne med mails, søgning og portaler som for eksempel MSN, Google og Jubii, mens shopping tager omkring ni procent af tiden ved computerskærmen.

"2008 var et år i bevægelse, men det var også et år, der viste, at internettet er ved at blive et modent medie, og kigger man på brugerudviklingen på de 20 største danske sites, har der hverken været nævneværdig vækst i antallet af brugere eller i antallet af besøg," forklarer medieforsker Carsten Andreasen fra DR Medieforskning.

Men mens top 20 blandt de danske hjemmesider var ganske stabil, er der en hel bestemt type netsteder, der voksede markant i 2008.

Det var de amerikanske sites - anført af netop Facebook, Google, Youtube og MSN - og godt nok i danskversionerede udgaver, fordi store engelsksprogede sites ikke har en chance for at blive rigtigt store i Danmark.

Fra marts til oktober 2008 steg tidsforbruget på Facebook for alle danskerne over 15 år med 404 procent, mens tidsforbruget på Youtube og Google i samme periode voksede med henholdsvis 58 og 44 procent.

DR Medieforsknings analyse viser, at de syv største danske nyhedssites stort set ikke har hentet nye brugere. Samlet set har de oplevet en brugervækst på under en procent i 2008 i forhold til 2007.

"Med ni ud af 10 danskere online i dag, er det store brugervækstpotentiale, der kendetegnede internettet for får år siden, stort set væk. Og det er formentlig en vigtig grund til, at der ikke er kommet mange nye nyhedsbrugere," siger Carsten Andreasen.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også