Priseksplosion på Google Adwords

Kampen om de gode placeringer på Google førte igennem det sidste år til kraftige prisstigninger på Google Adwords.
Ole Enggaard

Markedsføringsdisciplinen 'search' har i den senere år oplevet hastig vækst, og det har givet priserne på især Google Adwords et kraftigt skub opad.

"De fleste annoncører har i dag en formuleret kontinuerlig search-strategi. Det er anderledes end for et par år siden. Det betyder, at der er kommet mange flere penge ind på markedet, og det hæver budene på search," siger interactive director Paw Saxgren fra mediabureauet Mindshare.

Prissætningen på Adwords varierer. En af de meget travle kategorier er medicinalbranchen, hvor en stram markedsføringslov og et stort behov for at kommunikere fordelene på patenteret medicin gør prissætningen på søgeord særligt aggressiv. Search planner hos Starcom, Søren Jensen har erfaring fra den kategori.

"Annoncører af medicinalvarer oplever prisstigninger i bud på relevante søgeord på mellem 20 og 30 procent, og det på clickpriser á 20 til 35 kr."

Hård konkurrence
Hos search marketing-bureauet Outrider har managing director Nils Langballe samme oplevelse:

"Fra år til år stiger priserne, generelt 15 til 20 procent. Men jeg har kunder, der har oplevet en fordobling. Særligt telebranchen og den finansielle branche. Prøv at søge på 'mobilt bredbånd' op og oplev, hvor hård konkurrencen er om klikkene."

Hos Google i Danmark, der i 2008 havde en omsætning på den pæne side af 1 mia. kr., er man ikke overrasket over prisstigningen på Adwords.

"Det er en naturlov, at et auktionsbaseret køb giver prisstigninger, men det varierer," siger søgemaskinens danske chef Peter Friis.

"Vi oplevede sidste år et fald i prisen på købet af ordene 'billige flybilletter', da Sterling styrtede. Lige nu er 'billige lån' dyre søgeord," fortæller han.

Bid management-systemer
For at imødekomme bududviklingen forsøger man fra mediabureauernes side at tackle udfordringen med mere sofistikerede systemer.

"For de store annoncører er det ikke usædvanligt at have 75.000 adwords, eller søgefraser. Så mange adwords kan man selvfølgelig ikke have en mand til at sidde og forholde sig til. Derfor har vi tidligere grupperet ordene og overvåget dem ud fra en gennemsnitlig betragtning," fortæller Paw Saxgren.

"Men det, vi gør nu, er, at implementere nogle systemer, der overvåger hvert enkelt af de 75.000 adwords ud fra nogle regler, vi har sat op. Det skiller køberne af adwords i to grupper - dem, der bruger bid management-systemer, og dem, der ikke gør. Den effektive pris bliver forskellig," fortæller Paw Saxgren.

Samtidig slækker man på kravene om at ligge øverst i en søgning for enhver pris.

"Vi har oplevet tredobling af budene på nogen adwords. Isoleret set er der nogen søgeordsfraser, vi ikke længere ønsker at ligge top tre med. Det kan ikke betale sig i forhold
til den forretning, annoncøren driver," konkluderer Paw Saxgren.

Nils Langballe, Outrider, forventer en 30 procent fremgang på bureauets investeringer i Adwords i 2009 og slutter med denne vurdering,

"Effekten af adwords er i forhold til andre medier absolut den mest omkostningseffektive. Vækstraten er fortsat høj, men vi har ikke nået et mætningspunkt."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også