Fagblade holdt skansen

Fagblade, tidsskrifter og specialmedier fastholdt en annonceomsætning på 2007-niveau trods fald igennem tredje og fjerde kvartal.

Det blev de de første seks måneder i 2007, der reddede fagblade, tidskrifter og specialmedier fra en lavere annonceomsætning i 2008 end året før. Det viser Foreningen Danske Speciamediers annoncebarometer

Mens første og andet kvartal lå over 2007-niveau, så var især fjerde kvartal præget af svigtende salg sammenlignet med 2007, som mediemarkedet generelt var underlagt.
For specialmedierne som helhed endte fjerde kvartal i indeks 91.

Der er dog betydelige forskelle afhængig af, hvilken branche de enkelte specialmedie tilhører, skriver Danske Specialmedier. Mest overraskende er måske, at magasiner i om bygge- og anlægsvirksomhed havde en god afslutning på året med indeks 114 for fjerde kvartal. Mest iøjnefaldende var tilbagegangen for medier inden for katagorien om sundhed og forsorg, der kunne konstatere en nedgang til indeks 77 for fjerde kvartal bl.a. på grund af fald i stillingsannoncer.

Specialmedier om erhverv og investering er også begyndt at mærke trægheden. Tendensen generelt er, at annoncørerne ikke forivrer sig, men ser den aktuelle situation an, skriver Danske Spcialmedier.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også