Udenlandsk børne-tv truer DR og TV 2

DR 1 og TV 2 taber de yngste seere til udenlandske børnekanaler, men begge stationer er klar til at vinde de små igen.
Laura Bøge Mortensen,Per Fanefjord Laursen

Harald på ni år ser kun DR’s Børnetime en gang i mellem, og det er ikke altid, det vækker begejstring. Hans råd til DR er simpelt: Flere Disney-tegneserier i børnetimen!

Haralds interesse for kanaler som Disney Channel, Cartoon Networks og Nickelodeon og lettere utilfredshed med DR’s børnetime klokken 17.30 er ikke enestående. De seneste par år har både DR 1 og TV 2 tabt seerandele mellem de 3-10-årige.

DR slår igen
Synderen er de udenlandske kanaler som Cartoon Networks, Nickelodeon og frem for alt Disneys tre kanaler.

Det seneste år er DR gået fra en samlet share på 33,51 procent i 2. halvår 2007 til 31,82 procent i 2. halvår 2008 (3-10år). Samtidig er tilslutningen til børnetimen heller ikke så markant som tidligere. Chefredaktør for DR’s Børn og Unge-redaktion, Birgitte Fredsby er klar til at vinde børnene tilbage.

"Det er klart, at jo flere tilbud der er, jo færre seere vil der være til de pågældende kanaler. Det har vist sig, at tilgængelighed er et nøgleord. Børn skal kunne se fjernsyn, når de vil. Som det er nu, ligger vi i korte slots på hovedkanalen, så vi er langt fra tilgængelige for børnene. Samtidig har vi gode tal i morgen- og weekendflader, fordi vi der har mulighed for at være til stede i længere tid. Af den grund laver vi en børnekanal som supplement til vores hovedkanal, DR1."

Ingen børnekanal fra TV 2
Hos konkurrenten TV 2 ser tallene endnu dårligere ud. Her er andelen af seere faldet fra share 18,38 til 14,67 (3-10 år, 2. halvår 2007 + 2. halvår 2008).

Lige som hos DR opruster TV 2 også. Den seneste satsning er morgenprogrammet ’Bavian’, som skal tiltrække de yngste seere i weekenden. Programdirektør Palle Strøm erkender dog, at stationen ikke har planer om en ren børnekanal.

”Vi har helt klart tænkt tanken, men når DR lancerer, sammenholdt med den økonomiske situation, så er timingen nok ikke så god til at sætte egen kanal i søen.”

Læs også interviewet med Harald på 9 år, der fortæller om sine medievaner, her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også