Metro lukker i Spanien

Faldende annonceindtægter har forårsaget, at den spanske udgave af gratisavisen Metro må dreje nøglen om.
MediaWatch

Den finansielle krise har ført til store tab i Spaniens udgave af Metro. De faldende indtægter på annoncer har fået gratisavisen, der indtil nu udgives i 17 lande, til at indse, at en lukning er den eneste løsning.

"Selv om Metro har mistet færre penge end andre spanske gratisaviser, har den tiltagende økonomiske krise ført til uholdbare tab," siger direktør for den svenske mediegruppe Metro, Per Mikael Jensen, i en pressemeddelelse.

Per Mikael Jensen og Anders Kronborg, der sidder i toppen af Metro International har tidligere bebudet, at de enkelte markeder ville blive gennemgået med tættekam og konsolidering og besparelser var næste skridt. I samme forbindelse flytter Metro hovedkontonteret fra London til Stockholm. Efter det spanske tab fastslår Per Mikael Jensen, at Metro International for fremtiden vil sikre sig i markedet med stort økonomisk udbytte i forhold til indsatsen.

I Spanien har Metro haft en tilhængerskare af læsere på 1,8 millioner, hvilket har gjort avisen til nummer fem på listen over de mest læste spanske aviser. Lukningen betyder nu et tab på seks millioner euro for Metro International.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også