Schibsted skærer yderligere fra
Den skandinaviske mediekoncern Schibsted mærker nu finanskrisen tage hårdt fat i markedsudviklingen, hvor det specielt er annonceindtægterne i de trykte medier, der rammer koncernens virksomheder hårdt.
Der er nu "behov for at sikre finansiel og strategisk manøvreringsevne", mener Schibsted, hvilket har fået koncernchef Kjell Aamot til at forbedre lønsomheden yderligere med 250 mio. kr., skriver Kampanje.com.
Dermed er den samlede lønsomhedstiltag nået op på et tillæg på 750 mio. kr., da Aamot allerede den 7. november sidste år lagde 500 mio. kr. til.
I det hele taget har der været fald i rubrikannoncer hos det norske marked, lyder det fra Schibsted og nævner blandt andet Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad som eksempler på medier, der har haft nedgang i indtægterne.
Gratisavisen '20 Minutter Spania' har også haft betydelig nedgang med 31 procent i fjerde kvartal, hvilket har øget arbejdsledigheden markant.
Medieanalytikere forudser at fremtiden vil byde på yderligere nedskæringer hos Norges største mediekoncern Schibsted.
- Newspaq