Tilbudsaviser sætter rekord

Mængden af tilbudsaviser er vokset de seneste tre år. 2008 blev et rekord-år, og stigningen vil fortsætte, vurderer ekspert.
Morten Zahle

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Selv om flere og flere danske husstande hvert år siger nej tak til at få reklamer læsset i postkassen, smitter det ikke af på detailshandlens lyst til at køre kampagner med gode tilbud og sende dem ud til danskerne.

Tilbudsaviserne satte i 2008 rekord: Aldrig er der blevet produceret så mange farvelagte sider med gode tilbud på fladskærme, sild, vaskepulver, øl, cola og Kærgården.

Helt præcis lavede kæderne sammenlagt 32.274 sider med tilbud i 2008. Det er en vækst på 5 pct. i forhold til 2007, viser en opgørelse lavet af Claus Nykjær, Knowledge Cube Retail Solutions.

Intet tyder på, at finanskrisen vil få kæderne til at skære ned på antallet af tilbudsaviser. Snarere tværtimod, vurderer Bruno Christensen, Retail Institute, Scandinavia, der gætter på, at 2009 også vil sætte rekord.

»I Danmark er tilbudsavisen altafgørende for dagligvarehandlen, og når der lavkonjunktur, og kunderne ikke kommer af sig selv, øger dagligvarehandlen markedsføringstrykket for at trække folk hen i butikken. Derfor vil vi se flere tilbud og flere tilbudssider i de kommende måneder,« siger han.

Mere luft på siderne
I alt indeholdt de mange tilbudsaviser i 2008 112.868 dagligvaretilbud og 68.941 nonfood-tilbud. Topscoreren på listen over fleste tilbudsavis-sider i 2008 er Bilka, der i 2008 producerede knap 5.000 sider med gode tilbud.

Direktør Lars Christensen, Bilka, oplyser, at det er en stigning på 8-9 pct. i forhold til 2007, samtidig er Bilkas annoncering i dagbladene faldet en smule.

»Tilbudsavisen er vores allervigtigste medie. Vi har meget hårdt brug for tilbudsavisen, fordi vores butikker ligger så spredt. Derfor har vi gjort Bilka-avisen lidt større. Den indeholder ikke flere tilbud, men vi har fået mere luft på siderne for gøre dem lettere at læse,« siger Lars Christensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også