Thorborg: Ingen aviser om 10 år

Dagbladsstøtte er udtryk for en dinosaurtankegang, mener Martin Thorborg, der ikke kan se, hvorfor aviser skal have nødhjælp.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Jubii-stifter Martin Thorborg kunne i sidste uge fra sin residens i Boca Raton, Florida, høre statsminister Anders Fogh Rasmussen frede støtten til dagbladene. Det gjorde - og gør - ham rasende.

Hvorfor er det så forkert med støtte til dagbladene?

"Alt i alt er jeg bare skuffet over det parti, jeg stemmer på, men derudover er det krampagtigt at holde fast i, at alt skal udgives på papir. Det svarer til at give tilskud til sort/hvid-fjernsyn. Det er en besynderlig dinosaurtankegang og lidt ligesom den amerikanske bilindustri, der ikke har fulgt med og nu må lukke, hvis den ikke får nødhjælp."

Det er altså et misforstået forsøg på at holde fast i fortiden?

"Ja, helt sikkert. Der er ingen aviser om 10 år. Jo, hvis Venstre bliver ved med at poste penge i dem, men så skal vi vel også til at køre i hestevogne. Det kan også godt være, at der vil være nogle feinschmeckere tilbage, ligesom nogle hører vinylplader."

Er der ingen grund til at være bekymret for de virksomheder, som risikerer lukning?

"Hvad så hvis Mecom og Berlingske går på røven? Det gør Chrysler også. Virksomheder kommer og går. Om 50 år er der sikkert ikke noget, der hedder Google, fordi de er blevet overhalet af nogle, der er smartere. Skal Google så også have statsstøtte?"

Nogle mener, at dagbladene er med til at bevare det seriøse, mens man på nettet kan se, at sex og kuriøse historier sælger?

"Bullshit! Det er bare, fordi man kan måle det. Det bliver så tydeligt, at folk basalt set er ligeglade med demokratiet og de seriøse historier, så det er ønsketænkning. I øvrigt er demokrati og ytringsfrihed ikke knyttet til papiret - der er da flere på nettet, end folk der holder avis."

Hvad skal dagbladene gøre efter din mening?

"Det ender med, at de bliver så handicappede, at de må lukke, fordi de ikke lærer at tjene deres egne penge. Der har ikke været nogen fremsynethed og risikovillighed. Tag Dating.dk, som giver et overskud på 35-40 mio. kr. - hvorfor er det ikke Ekstra Bladet eller B.T., der sidder på det? Løsningen er, at de går ned, og noget nyt vokser frem. Jeg ved godt, at man ikke ønsker, at ens mormor dør, men det gør hun altså i sidste ende."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også