Krisen skal tænkes ind i markedsføringen
Det duer ikke længere at opfordre forbrugerne til ødselhed og storforbrug, når flere og flere modtager fyresedler, eller oplever, hvordan virksomheder kapitulerer på stribe og selv mærker det knibe med lommepenge.
"Man søger at ramme en fællesskabsfølelse i sin markedsføring. For bare et par år siden var det friværdi alle talte om, men i dag sidder mange af os og kigger på, hvornår vi bliver teknisk insolvente. I stedet er der skabt et rum for at slå på krisen," fortæller Sune Bang, som er adm. direktør i Kommunikationsbureauet København til Børsen.
At reklamebureauerne på sådan vis omformulerer deres retorik, så den passer til de økonomisk trængte tider, er et fornuftigt valg, vurderer Lars Thøger Christensen, som er professor i marketing.
"Man er godt tosset, hvis man ikke tænker krisen ind i sin markedsføring. For der er et nyt klima i det offentlige rum. Det duer f.eks. ikke at appellere til folks grådighed. Kommunikationen skal snarere signalere en højere grad af ydmyghed over for samfundets begrænsede ressourcer både økonomisk og socialt," siger Lars Thøger Christensen til Børsen.
- Newspaq