'Nej tak'-ordning lempet

Erhvervslivet har haft held med et frontalangreb på forhandlingsparterne omkring den nye ’Nej tak’-ordning, hvor telefonbøger alligevel ikke vil blive betragtet som reklamer.
Zandra Damsgaard

Først blev reglerne strammet, og nu bliver de lempet igen. Om godt tre måneder, fra den 30. april, bliver forbrugernes mulighed for at takke nej til adresseløse tryksager styrket, selvom der er et lille ”men”.

Et ’Reklamer - Nej tak’ skulle i udgangspunktet omfatte telefonbøger og aftenskolekataloger, men nu har forhandlingsparterne bag det nye reklameværn i ellevte time lempet reglerne, så denne type tryksager alligevel kan finde vej gennem brevsprækken.

Det sker efter massivt pres fra erhvervslivet i skikkelse af blandt andre brancheorganisationen Dansk Erhverv, skriver Politiken på sin forbrugerportal Tjek.dk.

Overbeviste politikerne
Blandt organisationens medlemmer er nemlig Eniro og De Gule Sider, der står bag 10 millioner telefonbøger hvert eneste år, og de to var svært utilfredse med udsigten til at blive nægtet adgang til en række danske husstande.

Efter et indledende forgæves forsøg på at få forbrugerombudsmand Henrik Øe til at genåbne den i efteråret færdigforhandlede aftale slog industrien døren ind hos politikerne, som lod sig overbevise.

”Det er helt åbenlyst, at Dansk Erhverv har presset på for denne ændring. De har siddet med i forhandlingerne, hvor præcis dette punkt blev drøftet. Bagefter er de så kommet på andre tanker, og det er lykkedes dem at overtale politikerne,” siger Henrik Øe til Tjek.dk.

Lempelsen får dog hverken ombudsmanden eller Forbrugerrådet til at springe op ad stolen. Forbrugerne får nemlig fortsat mulighed for at vælge de gule moppedrenge og aftenskolekatalogerne fra – blot kræver det et udvidet klistermærke med den venlige påmindelse ’Reklamer og gratis aviser - Nej tak’

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også