Maxus: Nærhed skaber vækst

Maxus er et lille mediabureau med store kunder - og det er både bureauets største styrke og dets potentielle svaghed.
Zandra Damsgaard

Energi og nærvær er nøgleordene i det lille mediabureau Maxus i Københavns indre by. Og formlen kan ikke være helt skæv, for Maxus har i en endnu ung alder fået nogle enorme mediebudgetter i hus.

Senest har Fiat Gruppen med bilmærker som Fiat, Alfa Romeo, Maserati og Ferrari i porteføljen flyttet hele sit mediebudget, som ifølge Gallup Adfact i 2008 lød på knap 17 mio. kr., til Maxus.

Under sine vinger har bureauet desuden Saxo Bank, Boxer TV og Kulturministeriets kampagne for ” Det Nye Tv-signal”, der ifølge adm. direktør Niels Viby rummer statens største budget nogensinde.

Og hvad er det så, Maxus kan?

”I bund og grund har alle mediebureauerne jo de samme produkter på hylderne. Nogle virksomheder søger den energi, der er i at komme over på et mindre bureau, hvor vi måske har lidt nemmere ved at tilpasse os deres behov og være lidt mere fleksible,” siger Niels Viby til MediaWatch.

Stor fisk i lille dam
Bureauet prioriterer en minimal distance til den enkelte højt, kunde såvel som medarbejder, og det giver pote, fortæller direktøren:

”Jeg tror, at man på de større bureauer – både som kunde og medarbejder – nogle gange forsvinder lidt i mængden. Kunderne tiltrækkes nok af energien at ved at være en relativt stor fisk i en lille dam og kunne mærke det nærvær, som vores kontaktfolk giver hver enkelt.”

Maxus har i sin nuværende form med Niels Viby i spidsen eksisteret siden 2006, og har i dag 14 kontaktmedarbejdere. Ligesom Mediaedge:cia, Mindshare og Mediacom er Maxus en del af den WWP-ejede mediabureaukæde GroupM.

Fællesnævneren for flere af bureauets store kunder er ifølge Niels Viby, at de ligesom Maxus er entreprenører. Af samme grund passer bureau og virksomheder godt sammen.

Nej til vækst?
I takt med, at resten af markedet går tilbage, tager Maxus markedsandele, og det træge medie- og annoncemarked til trods tror Niels Viby på fortsat vækst til Maxus.

Bureauet har allerede flyttet adresse et par gange, eftersom rammerne blev for små, og direktøren vil ikke afvise, at der i løbet af 2009 kommer flere nye kolleger til.

Men vil en del af kongstanken om nærhed og energi ikke gå tabt med fortsat vækst?

”På et tidspunkt kommer vi nok til at sætte en grænse for, hvor store vi skal være, for der ligger så megen energi hos hver medarbejder i at have den nærhed til kunderne. Så vil jeg faktisk hellere lave et Maxus nummer to eller andre knopskydninger,” fortæller Niels Viby.

Om han er parat til aktivt at bremse væksten ved at takke nej til potentielle kunder, er imidlertid en anden sag:

”Vi har ikke været i situationen endnu, så jeg kan ikke sige det. Men ingen vil nok tro på mig, hvis jeg siger, at jeg vil sige nej til en kunde.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også