Nyhederne er blevet mere seriøse

I stedet for at underholde, lægger de store public service-stationer større vægt på at finde relevante nyheder ifølge forskningsprojekt. De danske nyhedsmedier benytter i højere og højere grad billeder til at beskrive nyheder, men det gør ikke public service-kanalerne overfladiske. Tværtimod er de gode til at bringe de mest seriøse historier. Det konkluderer et forskningsprojekt, som Journalisthøjskolen og Århus Universitet står bag.
MediaWatch

I stedet for at underholde, lægger de store public service-stationer større vægt på at finde relevante nyheder ifølge forskningsprojekt.

De danske nyhedsmedier benytter i højere og højere grad billeder til at beskrive nyheder, men det gør ikke public service-kanalerne overfladiske. Tværtimod er de gode til at bringe de mest seriøse historier.

Det konkluderer et forskningsprojekt, som Journalisthøjskolen og Århus Universitet står bag.

"Hvis man over en længere periode går ind og ser på intentionen med de enkelte indslag, så er der langt flere, som taler til borgerne i et demokratisk samfund, end historier der blot vil underholde," fortæller ph.d.-studernde i samfundsvidenskab og journalist, Flemming Tait Svith til Politikken.

Trods høje seertal set i europæisk sammenhæng, kniber det med at finde alsidige kilder for nyhedsformidlingerne i en tid med nedskæringer.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også