Berlingske: Oplagsfald skyldes nedbrud
Berlingske Tidende fik en ordentlig øretæve i december, hvor der hver dag blev solgt 17.714 færre aviser end året før. Men situationen er ikke så sort, som tallene indikerer, forklarer Berlingske i en pressemeddelelse.
Tallene "vidner snarere om, at vi i to til tre måneder i efteråret stillede vores abonnementssalg i bero, da Berlingske Media gik over til et helt nyt bladsalgssystem," hedder det.
Samtidig fortæller Berlingske, at en hvervekampagne ved årets udgang førte til, at der blev tegnet 12.000 nye abonnementer, og at oplagstallene i første kvartal 2009 derfor meget gerne skulle løfte sig.
Berlingske Media fortæller også .."at koncernen i dag har en højere indtjening end nogensinde tidligere på sine aftaler. Så økonomisk set holder Berlingske Bladsalg sit budget."
Hvad angår Århus Stiftstidende lyder forklaringen, at tallene i december 2007 var meget høje, fordi Stiften efter avisens omlægning til tabloid havde solgt mange billige prøveabonnementer.
Berlingske Tidende har som de fleste danske aviser gennem det meste af 2008 ligget langt efter oplagstallene fra året før - det samme gælder Århus Stiftstidende