Medierne trykker på spareknappen

Egmont, Jydske Vestkysten og Aller har taget hul på spareplanerne, og alle andre steder i branchen sidder direktionerne parat til at trykke på spareknappen.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Mange boligkøbere er i tidens løb blevet mødt med det gode råd om, at man skal være opmærksom på tre ting: Beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed. Lettere omskrevet er groft sagt samtlige danske medieledere p.t. opmærksomme på tre ting: Lønsomhed, lønsomhed og lønsomhed.

Det lyder pænt og handler om at skabe levedygtige forretninger, men bagved ligger der barske beslutninger med besparelser øverst i bunken.

Alene i den seneste uge er det kommet frem, at Egmont-koncernen skal spare 400-500 mio. kr., ugebladskoncernen Aller har netop lukket magasinerne CV og Living Design, Jydske Vestkysten skal fyre 20 ansatte, Nordjyske Medier lukker Radionyhederne i København, og Søndagsavisen både fyrer og dropper fire jyske udgivelser.

Og flere andre steder ligger der planer klar i skuffen, hvis ikke papirerne allerede er ved at blive hevet ud.

Klar til at gribe ind
Per Westergård, chefredaktør på Fyens Stiftstidende, oplyser, at man gerne vil se året udvikle sig en smule mere, før man eventuelt skrider til handling. Men går det den gale vej, står ledelsen som en anden sprinter i startblokken parat til at handle.

»På den korte bane gør vi ingenting. Vi er startet på et år med et budget, som bestyrelsen har nikket til, at det ser fornuftigt ud. Men samtidig har bestyrelsen sagt, at hvis tingene skrider, skal vi være hurtige til at gribe ind med en spareplan,« siger han med den holdning, at han gerne lige vil vente februar med, inden han vurderer om det forsigtige budget har været forsigtigt nok.

Lars Munch, adm. direktør i JP/Politikens Hus, spår et meget hårdt år for dagbladsbranchen generelt. Ikke alene fordi der er nedgangstider, det har han oplevet to gange før, men nedgangens hast og omfang er ny. Det gør det hele uforudsigeligt, men til gengæld aflæseligt i annoncesalget.

»Jobmarkedet er endnu hårdere presset, end vi forventede i november og december,« siger han uden at diske op med forkromede spareplaner: »Vi sparer hele tiden og genbesætter ikke stillinger, medmindre det er bydende nødvendigt. Vi vil gøre noget, når det er muligt og rigtigt, men der er ikke noget konkret. En stor strukturel fyringsrunde ligger ikke lige nu i kortene.«

Lisbeth Knudsen, koncernchef, Berlingske Media, havde allerede sænket sine forventninger og sat et meget pessimistisk budget for 2009, og på den måde går alt efter planen.

»Det er på samme lave niveau, som da 2008 sluttede. Der er desværre ingen positive overraskelser. Som det ser ud nu, skal vi ikke gøre noget med nedskæringer, men hvis situationen forværres yderligere, kan vi blive nødt til det.«

Kolde vinde
Aller er et af de steder, hvor krisen allerede synligt kan aflæses i og med, at magasinerne CV og Living Design netop er blevet stedt til hvile, og det er et udtryk for, at lunten er blevet kortere i forhold til nye lanceringer. Pål Thore Krosby, adm. direktør i Aller Press, mener, at 2009 som forventet er startet dårligt og endda lidt dårligere end det.

»Det er ingen katastrofe, men vi mærker, at der blæser kolde vinde. Jeg oplever det ikke som så dramatisk, men i en tid, da annoncemarkedet er i tilbagegang, skal vi kigge på vores omkostninger og gå kritisk igennem alle vores udgivelser, og dér har vi kigget på dem med små marginaler og faldende annonceindtægter,« fortæller han. Pål Thore Krosby vil ikke komme ind på, om der er flere magasinlukninger på vej, eller om der også kan opstå sparerunder andre steder i koncernen.

Men tankegangen har i hvert fald ændret sig.

»Hvor meget der er nødvendigt, vil tiden vise, men vi kender udmærket vores lønsomhedskrav. Der er ikke råd til at eksperimentere i disse tider, og vi er mere forsigtige nu. Der er fokus på stram styring, omkostninger og lønsomhed,« siger Pål Thore Krosby, der som alle andre medier slås med at skulle ruste sig til fremtiden, og den kan man ikke nødvendigvis spare sig til, som han siger.

Ingen panik
Selv om krisens omfang kommer bag på Michael Cordsen, adm. direktør hos Bonnier Publications, er det hos ham, at man netop nu finder mindst pessimisme.

»Som grundholdning er jeg optimist, og jeg tror absolut, at vi kommer igennem det her, men det kan godt være, at vi får et lidt lavere resultat. Man må ikke blive grebet af panik - markeder bevæger sig op og ned.«

Det siger han uden at have store spareplaner i ærmet, men han vil ikke løbe fra, at krisen rammer alle virksomheder - også Bonnier Publications.

»Når indtjeningen er under pres, må man kigge på omkostningerne. Vi kigger løbende på, om vi kan gøre tingene smartere, men det er sjældent, at vi går ud med massive udmeldinger. Man skal også huske på, at vi for et år siden ikke kunne få medarbejdere, og nu vil vi altså gerne beholde de dygtige medarbejdere, vi har.«

Så måske er opskriften lønsomhed, lønsomhed og dygtig arbejdskraft.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også