Marketing og IT bør samarbejde

To forskellige afdelinger med mange af de samme mål, i hvert fald på onlineområdet, hvor marketing of IT i høj grad kan drage nytte af hinanden. Det mener man i begge lejre.
Zandra Damsgaard

Både IT og marketing kan høste gevinst, hvis blot de forstår at bruge hinanden

Det er hovedkonklusionen i en internetbaseret ’executive discussion’ om, hvorfor IT og marketing er nødt til at arbejde sammen for at forbedre kundetilslutningen og virksomhedens ydeevne online i økonomisk trange tider.

Diskussionen med temaet “Marketing and IT: Why They Must Work Together in 2009” står mellem IT og marketing i skikkelse af Bob Melk, der udgiver det amerikanske IT-ledelsesmagasin CIO, og Ben Kiker, som er marketingdirektør i softwarevirksomheden Interwoven.

Med afsæt i den aktuelle økonomiske situation er de to herrer enige om, at samarbejde mellem marketing og IT er bydende nødvendigt for at forbedre virksomhedens web-strategi.

Kunder i fokus
CIO Magazine foretog sidste forår en undersøgelse blandt 150 IT- og marketingchefer fra forskellige små som store virksomheder om forholdet mellem de to funktioner. Undersøgelsen viser, at IT og marketing trods deres åbenlyse forskelle langt hen ad vejen har de samme mål og prioriteringer.

Ikke overraskende er kunderne i fokus, og kundeloyalitet og -fastholdelse står sammen med kundetilfredshed øverst på prioritetslisten for det kommende år.

”I usikre tider er det at fastholde forbindelsen til kunderne absolut nødvendigt. Det betyder, at du er nødt til at levere relevant og overbevisende indhold til tiden og på en proaktiv måde til dine kunder,” siger Ben Kiker.

Han bemærker, at nogle af Interwovens mest succesfulde implementeringer har været båret af et godt og ligeværdigt samarbejde mellem IT og marketing.

Begge lejre understreger i CIO-undersøgelsen, at det mest succesfulde samarbejde mellem marketing og IT er omkring forbedringen af den overordnede kundeoplevelse og om at designe eller redesigne virksomhedens hjemmeside.

Bredde frem for hybrid
Som et resultat af de seneste års mange og store forandringer er forholdet mellem IT-direktøren og marketingdirektøren blevet mere og mere sammensmeltet og en god forståelse for den andens initiativer derfor bydende nødvendig.

Bob Melk fra CIO Magazine tror imidlertid ikke på, at et øget samarbejde vil udviske grænserne i en grad, så der kommer flere ’hybridmedarbejdere’ med kompetencer og arbejdsopgaver inden for både IT og marketing.

”Men tendensen er, at stadig flere topchefer, især på IT-siden, gerne vil have deres teamledere til at tilbringe tid i andre teams for netop at kunne forstå dem,” fortæller han.

Generelt bør man i en lavkonjunktur sigte mod at give flere medarbejdere en mere direkte rolle at spille for hjemmesidens indhold, lyder det fra de to ledere. Når man har medejerskab på en opgave, prioriterer man den nemlig også højere

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også