Elgiganten, Føtex, TDC Butik og Bilka udgjorde en tredjedel af Top 10-annocører i december. Det er ikke fordi, fraværet af de sædvanlige øl-reklamer i den søde juletid eller teleselskabernes tavshed har givet plads til detailhandlen. Faktisk er den samlede medieinvestering blandt Top 10-annoncørerne steget knap 20 pct. i forhold til december 2007.
Det viser Gallups tal over de største annoncører i december.
På trods af forbrugernes tilbageholdenhed har risikovillige detailhandlere satset på kundernes køb. Det har givet et godt resultat, siger i hvert fald en af detailhandlerne, Elgiganten, der ifølge Gallups målinger var den tredjestørste annoncør i Danmark i december.
"Jeg kan ikke sige så meget om salget, fordi vi er et børsnoteret selskab, så det må vente. Men vi har været tilfredse," fortæller Peder Stedal, manager for consumer electronics and marketing hos Elgiganten.
En ugentlig omdelt avis blev i december suppleret med hele paletten af medier. Annoncer i dagblade, tv og online efterlod ingen i tvivl om, at Elgiganten eksisterer og vil noget. På vej til juleindkøbene blev bilisterne i radioen igen mindet om Elgiganten.
På førstepladsen blandt anoncørerne troner Universal Music igen. Underholdningsselskabet var også nr. 1 i november. Tilbage i december kunne en positiv direktør for selskabet, Casper Bengtson, fortælle MediaWatch, at mediainvesteringenskyldes et bedre salg end samme periode sidste år.