JydskeVestkysten fyrer 20 ansatte

Faldende annonceindtægter er årsag til, at JydskeVestkysten siger farvel til cirka 20 ansatte, primært redaktionelle medarbejdere.
Tine Brødegaard Hansen

Ordrebøgerne bliver tyndere og opgaverne færre. Det er ifølge ledelsen i Syddanske Medier/JydskeVestkysten årsagen til at den præsenterer en præventiv spareplan, der inkluderer nedlæggelsen af omkring 20, overvejende redaktionelle, stillinger. Syddanske Medier beskæftiger knap 300 medarbejdere.

"Det ser ud til, at samfundsøkonomien bliver liggende nede i dybfryseren et stykke tid endnu, og det skal JydskeVestkysten være rustet til," siger chefredaktør og administrerende direktør Mikael Kamber til JydskeVestkysten og tilføjer:

"Vores indtægter er under endnu større pres, end vi forventede for bare to måneder siden, da vi lagde vores budget. Finanskrisen har fået annoncesalget til at falde kraftigt, og vi mærker også en noget større nedgang på bladsalget, end vi havde ventet."

De færre journalistiske stillinger skal opvejes af delingen af redaktionelt stof med 50 procents-ejeren af Syddanske Medier, Berlingske Media. Samtidig skal de ni lokale udgaver i højere grad samarbejde om indhold, og de centrale redaktioner skal levere mere stof til de lokale udgaver.

Tillidsmand: Voldsomt at skære otte procent af redaktionen
Den journalistiske tillidsmand for JydskeVestkysten, Steffen Lilmoes, er forundret over, at ledelsen skærer så dybt i den redaktionelle medarbejderstab.

"Jeg synes, det er voldsomt, at man skærer omkring otte procent af redaktionen i en tid, hvor det er svært at skaffe abonnenter," siger Steffen Lilmoes til Jv.dk med henvisning til, at det er den journalistiske kvalitet, der kan hæve abonnementstallet.

Steffen Lilmoes køber ikke forklaringen om, at nedskæringerne skyldes følgerne af finanskrisen, og lægger ansvaret på ledelsens bord grundet problemer med abonnementssystemet og distributionsselskabet Distribution Syd.

Mikael Kambers kommentar er, at der stadig er omkring 130 journalister på JydskeVestkysten efter fyringerne.

"Vi har mange muligheder for at udnytte vores kræfter, så vi fortsat kan lave en avis og en hjemmeside af meget høj kvalitet. Det hører også med, at vi i løbet af 2008 har fået let adgang til at hente kvalitetsjournalistik hos vores samarbejdspartnere i de midtjyske dagblade og hos BT og Berlingske Tidende, siger han."

Spareplanen iværksættes i slutningen af januar måned.

Klokken 14 i dag holder de redaktionelle medarbejdere på Syddanske Medier fagligt møde om sparerunden.

Læs mere om Michael Kambers spareplaner her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også