Bureauer trumfer på markedsindsigt

Danske topannoncører foretrækker mediabureauerne, når de skal vide noget om deres marked – medierne er derimod en meget lidt populær kilde til generel indsigt.
Zandra Damsgaard

Når virksomheder søger markedsindsigt i forhold til forbrugere, kunder og målgrupper er det ikke hos medierne, de finder den. Det viser i al fald Gallups store analyse af de største danske annoncørers forventninger til 2009.

En stribe af landets største annoncører er blevet bedt om at vurdere, hvilke typer rådgivere de finder i stand til bedst at hjælpe dem med at få en større markedsindsigt, og her peger kun 4 pct. på medierne.

”Godt nok er markedsindsigt langt væk fra mediernes primære kompetenceområde, men det siger måske noget om den lave rådgivningsmæssige troværdighed, der er til medierne,” fortolker mediabureauet Mindshares strategiske direktør Sanne Olsen tallene.

Hun ser ingen tegn på, at tendensen vil ændre sig i den kommende tid.

Mediabureauer i top
Danske virksomheders foretrukne rådgiver for så vidt angår markedsindsigt, er ifølge Gallups analyse mediabureauerne, som hele 56 pct. af de flere end 100 adspurgte topannoncører peger på.

”Masser af helt nye kanaler, nye mediestrukturer og nye måder at bruge media på gør det sværere at få overblik. Men også det faktum at media og indhold i stigende grad integreres, gør hele mediebilledet mere uoverskueligt,” forklarer Sanne Olsen.

Det stadig mere komplekse mediebillede, som har affødt mediabureauerne, brødføder dem altså høj grad fortsat, men bureauerne har derudover udvidet fokus fra medier alene til markedsforhold i en bredere forstand.

I det lys finder Sanne Olsen det bemærkelsesværdigt, at mediabureauerne nu efter analysen at dømme er annoncørernes foretrukne kilde til information om markedet foran analysebureauerne, som godt halvdelen af de adspurgte annoncører peger på.

Reklamebureauer hænger på
Skønt reklamebureauerne over en årrække i stigende grad har måttet konkurrere med netop analyse- og mediabureauer på området, er reklamebureauerne tilsyneladende fortsat populære, hvad angår viden om markedet – 40 pct. peger på dem som en vigtig kilde til markedsindsigt.

Og selvom markedsindsigt ikke er deres kernekompetence, er det ifølge Sanne Olsen fra Mindshare alligevel en vigtig forudsætning for at være gode samarbejdspartnere for annoncørerne. Og det kommer man ikke sovende til:

”Skal reklamebureauerne fastholdes som dem, der bidrager med god markedsindsigt, stiller det meget høje krav til, at de følger med udviklingen og investerer i de fornødne ressourcer, uddannelse og viden,” siger hun.

Hverken konsulentvirksomheder eller managementkonsulenter, web- eller PR-bureauer, har tilsyneladende de helt store stjerner hos annoncørerne, når det handler om at give den brede markedsindsigt. Dog scorer ingen af dem lige så lavt som medierne i Gallup-analysen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også