Annoncørflugt fra dagblade
Meldingerne fra annoncørerne er atter i år nedslående læsning for de landsdækkende dagblade. I tre år er andelen af de store annoncører, som benytter mediegruppen, faldet.
"Hvad værre er, så ser det ud til, at denne udvikling accelereres yderligere i tiden fremover, da næsten halvdelen af dagbladenes kunder tilkendegiver et fald i engagementet," siger Morten Kromann-Larsen, der er direktør i Gallup Media og står for analysen.
Resultatet er, at mediegruppen er på sidstepladsen målt på forskellen mellem kunder, der vil øge og kunder, der vil mindske engagementet.
Frafald de sidste tre år
På tre år er andelen af de store annoncører, som benytter mediegruppen, faldet fra 84 procent i 2007 til 72 procent i 2009. I 2009 siger 44 procent af dagbladenes kunder, at de venter et lavere engagementet.
Resultatet er, at mediegruppen med en nettoscore på -32 procent indtager sidstepladsen målt på forskellen mellem kunder, der vil øge og kunder, der vil mindske engagementet.
Der er ingen trøst at hente i annoncørernes generelle vurdering. De landsdækkende dagblade indtager også her sidstepladsen, idet 53 procent af annoncørerne tilkendegiver, at mediegruppen har tabt i betydning.
Gratisaviser i samme båd
For gratisavisernes vedkommende konstaterer han, at det efter to års profilering og intens interesse fra omverdenen er blevet hverdag igen. Udsigterne for gratisaviserne adskiller sig ikke væsentligt fra de landsdækkende dagblade.
"2009 må imødeses med en vis bekymring for en mediegruppe, hvis forretningsmodel udelukkende er baseret på indtægter fra annoncesalg," siger Gallup-direktøren.