Gallup: Tv-mediet er mere krise-resistent
Der er oven i købet tegn på, at tv har udbygget forspringet til de øvrige mediegrupper. Knap 40 procent af annoncørerne udnævner tv som den vigtigste mediegruppe, og der er milevidt ned til de landsdækkende dagblade på andenpladsen med 16 procent.
Lidt mere problematisk for tv er, at 72 procent af annoncørerne vil anvende tv i 2009, men det er en mindre tilbagegang i forhold til 81 procent i 2008.
Mere foruroligende er det derimod, at tv kun lige med nød og næppe opnår en positiv nettoscore på to procent i opgørelsen af forskellen mellem annoncører, der vil øge og annoncører, der vil mindske brugen af tv. Der er tale om et markant fald i forhold til sidste års trendanalyse, hvor der var to annoncører, der ville øge for hver annoncør, der ville mindske.
I pressede tider er det nærmest en naturlov, at den største mediegruppe målt i volumen må holde for, men det er ikke desto mindre betegnende, at tilbagegangen for tv relativt set er markant højere end for online markedsføring.
Et tilsvarende billede viser sig også i annoncørernes generelle vurdering af tv's betydning.