Riis: Millionstøtte hamrende retfærdig

Medieugen: Ifølge adm. dir. for metroXpress A/S, Søren Riis, er selskabets 34,5 mio. kr. i distributionsstøtte noget overset, men vigtig for hele mediebranchen.
Tine Brødegaard Hansen

1. Hvilken medie-branchebegivenhed i løbet af ugen var den vigtigste set med dine øjne og hvorfor?

Det er vigtigt, at Mecom øjensynligt har solgt ud af sine tyske aktiviteter. Det er noget som ikke kun er vigtigt internationalt eller i Tyskland, men så sandelig også for hele mediebranchen i Danmark. Ingen er vel i tvivl om, at selskaber som Berlingske Media og JP/Politikens hus betyder meget for nyhedsdækningen i Danmark, ikke kun qua deres dagblade men også via alle deres andre aktiviteter. Derfor, konkurrence eller ej, så håber vi vel alle, at så mange som muligt af de vigtige aktører i mediebranchen klarer den finansielle krise uden for store nedskæringer.

2. Hvilke andre begivenheder i mediebranchen var vigtige og hvorfor?

Dagbladet Politiken lukker et søndagsmagasin men opruster deres søndagsudgave på andre områder. En trend jeg tror vil forstærkes yderligere blandt dagblade med søndagsudgivelser. Hverdagsoplagene er i den grad i frit fald på grund af mange ting bl.a. familiers ændrede morgen rutiner. Men heldigvis er vi stadig mange som ser det som noget nær ugens højdepunkt, når avisen gennemlæses over morgenmaden søndag morgen. Derfor velkommen til alle initiativer der gør vores søndagsavis bedre.

3. Er der nyheder, du er stødt på af vigtighed for din branche, som danske medier ikke har dækket?

En meget vigtig begivenhed som underligt nok kun har fået begrænset mediebevågenhed er, at MetroXpress A/S efter to forgæves forsøg endelig fik tildelt distributionsstøtte. Helt præcist 34,5 mio. kr, som gør os i stand til at genetablere hele vores abonnementssystem og at øge oplaget betragteligt da vi igen, på en økonomisk forsvarlig måde, kan distribuere metroXpress og 24timer endnu bredere ud i hele Danmark.

Når det er så vigtigt, er det ikke kun fordi det er hamrende retfærdigt og rigtigt at vi også får distributionsstøtte men også fordi det er vigtigt for hele dagbladsbranchen. Anker Brink Lund og Preben Sepstrup er i fuld gang med at kulegrave hele den totale mediestøtte på flere mia. Kr. hvoraf dagbladene hidtil har fået tildelt en betydelig andel.

Det er helt i orden og retfærdigt, det er stadig i dagbladene at nyheder "fødes", men når man ser på oplagsudviklingen på de betalte dagblade og ser på deres kernelæsere bliver argumenterne tyndere og tyndere for hvorfor de fortsat skal opretholde en forholdsmæssig stor andel af "statsstøtten". Dette kan kun retfærdigøres hvis man også giver støtte til de gratis dagblade. For hvor er de unge læsere og dem af anden etnisk herkomst hvis man ikke regner de næsten 1,5 mio læsere af gratis aviser med i "dagblads segmentet" ?

Derfor kan det godt være, at de gamle dagblade hidtil har kæmpet for at metroXpress ikke skulle kunne opnå distributionsstøtte, men nu har vi fået det og på den lange bane kan det kun være en fordel for hele dagbladsbranchen.

4. Hvad er den bedste og den værste mediedækning i løbet af ugen?

Det har jo været en uge som har været præget af konflikten mellem Israel og Hamas i Gaza og så selvfølgelig den finansielle krise. Begivenheder som kræver massiv mediedækning. Set i lyset af det, må man vel mene at Berlingske Tidende har brugt rigtig meget spalteplads på en Cavlingpris og en 260 års fødselsdag.

5. Ugens aktuelle: Hvorfor får I succes med distributionsvirksomhed, når det mislykkedes for Nyhedsavisen?

Det lykkes for os, fordi vi allerede med distributionen af metroXpress og 24timer har en af Danmarks største daglige distributioner og det bliver udbygget med udviddelsen af vores abonnementslevering. Og så har vi ikke budgetteret med en stor ekstern million indtjening som skal dække et underskud andet steds. Alt hvad vi kan sælge til eksterne kunde vil forbedre vores bundlinie i forhold til vores budgetter på avis udgivelserne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også