Politiken Søndag i oplags-offensiv

To nye tillæg med mad, udannelse og populærvidenskab skal skaffe Politikens søndagsavis pænere oplagstal.
Laura Bøge Mortensen

Efter år med fald i oplagstallet på søndagsudgaven, satser Politiken nu på en oplagsstigning i 2009.

”Vi har stabiliseret oplaget i 2008, og der bliver flere læsere på vores søndagsavis. Derfor har vi valgt udvide den. Målet er, at oplaget skal stige”, siger chefredaktør Stig Ørskov.

Magasinet lukker
Udvidelsen sker, efter at Politiken har lukket ’Magasinet’ ned, som ifølge Stig Ørskov ikke appellerede til læserne, på trods af det kostede klejner at producere. Med lukningen af magasinet skal de frigivede resurser fra magasinproduktionen bruges på at udvide søndagsavisen.

En umættelig appetit på mad
Fremover bliver Politiken Søndag en tyk avis med seks sektioner, hvor to nye sektioner med henholdsvis ’mad’ og ’uddannelse og populærvidenskab’ skal tiltrække læsernes opmærksomhed.

”Vi oplever en umættelig appetit på madstof, så derfor laver vi en sektion med fokus på læsernes køkkener - det vil sige råvarer og opskrifter. Samtidig flytter vi sektionen ’Rejseliv’ fra lørdagssektionen over til Søndagsavisen, så det kommer til at være det bløde univers”, siger Stig Ørskov.

Ikke kun cafe latte
Men udover det bløde og noget så omtalte cafe latte-journalistik skal Politiken Søndag også være mere dybdeborende. PS-sektionen skal indeholde mere undersøgende journalistik, og et nyt tillæg med uddannelse og populærvidenskab skal stå i kontrast til de bløde sektioner. Samtidig bliver mængden af kultur fordoblet.

Selvom Stig Ørskov er nok så triumferende med det nye udvidede tillæg, vil han ikke ud med hvor stor en stigning i oplagstallet han forventer.

”Hvis bare vi stiger, er vi tilfredse, men vi kan mærke en vis svaghed hos vores konkurrenter på søndagsaviserne, og det er det vi rykker på.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også