Slut med Facebook på Børsen

Børsens medarbejdere må vente med at opdatere Facebook-profilen, til de kommer hjem. Mediehuset har nemlig blokeret adgangen til det sociale netværk.
Zandra Damsgaard

Netværkspleje, research og muligheden for at have fingeren på pulsen - tilhængerne har ingen problemer med at se fordelene ved at være til stede i det populære sociale netværk Facebook.

Men for ansatte på dagbladet Børsen må den virtuelle verden vente til efter arbejdstid. Børsen har nemlig blokeret adgangen til Facebook fra medarbejdernes computere med begrundelse i blandt andet sikkerheden.

Det har iværksætteren og freelancejournalisten Abelone Glahn imidlertid svært ved at se logikken i:

”Det kan godt undre, at netop en journalistisk arbejdsplads lukker for et så vigtigt redskab til kommunikation med omverdenen,” skriver Abelone Glahn på sin blog.

Tam forklaring
For en journalist er Facebook nemlig velegnet til eksempelvis at finde kilder og cases ”og ikke mindst at finde ud af, hvad der rører sig blandt brugerne”, mener Abelone Glahn.

Hun giver ikke meget for Børsens argument om Facebook som en potentiel virusspreder:

”Jeg må indrømme, at jeg synes, virusforklaringen er for tam. Skal jeg godtage den som eneste forklaring, vil jeg tilføje, at ulemperne ved et virusangreb via Facebook bør vejes op med fordelene for de skrivende ved at få adgang.”

Uden om netværket
Hos Børsen oplyser man, at der i huset fortsat er computere, som går uden om dagbladets netværk, og som journalisterne altså frit kan bruge til research - også på Facebook.

Ifølge Abelone Glahn handler problemet formentlig mest af alt om, at Børsen ligesom mange andre virksomheder ikke har en politik for brug af Facebook på arbejdspladsen.

”I en snæver vending er det måske nemmere at forbyde adgangen. Men efter min mening er det særligt i en medievirksomhed som at stikke hovedet i busken,” skriver hun.

Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra Børsens IT-chef Klaus Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også